Selkäuinnin lähtöteline sai FINA:n hyväksynnän

#UUTINEN 17.11.2014

Kansainvälinen uimaliitto tiedottaa, että kuluneen syksyn maailmancupuinneissa koekäytetty selkäuinnin lähtöteline otetaan käyttöön MM-uinneissa. SM-uinneissa telinettä ei vielä käytetä.

Lähtötelineen palkissa on nystyröity ja viistottu pinta liukastumisten välttämiseksi. Kuva: Jussi Salminen

FINA tiedotti viime perjantaina, että selkäuimareiden starttia helpottava lähtöteline otetaan käyttöön Dohan MM-uinneissa 3.-7. joulukuuta. Lähtötelinettä testattiin maailmancupin osakilpailuissa tänä syksynä. Kokemusten perusteella FINA päätti, että lähtötelinettä voidaan käyttää myös MM-kilpailuissa.

Samalla FINA ilmoitti, että MM-kilpailuissa käytetään myös ensimmäistä kertaa vedenalaista kierroslaskuria. Sekä lähtöteline että kierroslaskuri ovat Omegan tuotteita, ja ne ovat uimareiden käytössä MM-kilpailujen verryttely- ja kilpailualtaalla.

Välineiden käyttö on vapaaehtoista, ja uimarit saavat itse päättää hyödyntävätkö niitä vai eivät.

Suomessa arvokisakäyttöön ensi vuonna

Viime kesänä kansainvälinen uimaliitto suositti, että selkäuinnin lähtötelinettä ei käytettäisi kansallisen tason kilpailuissa ennen kuin väline on lopullisesti hyväksytty kansainvälisen tason arvokilpailuihin. Näin FINA:n tuore päätös vapauttaa lähtötelineen käyttömahdollisuuden myös kansallisiin kilpailuihin Suomessa.

Suomen Uimaliiton kilpailutyöryhmä on linjannut, että lähtöteline voidaan ottaa kansallisten arvokilpailujen käyttöön vuoden 2015 alusta, mikäli se on siihen mennessä hyväksytty MM-kilpailujen käyttöön. Keskiviikkona alkavissa Espoon lyhyen radan mestaruusuinneissa selkäuinnin lähtöteline ei siis vielä ole kilpailijoiden käytettävissä.

Lähtöteline vähentää liukastumisia

Ainakin Espooseen ja Helsinkiin on jo toimitettu starttijakkaraan kiinnitettäviä selkäuinnin lähtötelineitä. Hihnojen päässä altaan päätyseinää vasten roikkuvasta palkista uimari saa selkäuinnin startissa merkittävän hyödyn, sillä palkin karhennettu ja kallistettu pinta estää jalkojen liukastumisen ponnistusvaiheessa. Palkin korkeutta voi säätää hihnojen avulla, säännöt rajaavat säätövaraksi neljä senttimetriä veden pinnan ala- ja yläpuolen välisen alueen palkin yläreunasta mitattuna.

Huomioitavaa on, että uimarin molempien jalkojen varpaat on oltava kosketuksissa altaan päätyseinään tai ajanottopaneeliin, pelkästään palkista ei siis saa ponnistaa.