Seppälä yllättyi vauhdistaan MM-kisojen alla

#UUTINEN 17.11.2016

Hanna-Maria Seppälä aloitti SM-uintinsa kauden parhaalla. Vilma Ruotsalainen ui toisena suomalaisena haamurajan alle pitkässä selkäuinnissa.

Palkintopallilla oli ruuhkaa torstai-illan viestimitalien jaossa. Kuva: Jussi Salminen

Hanna-Maria Seppälä yllätti itsensä kauden parhaalla vauhdilla 100 metrin vapaauinnissa. Seppälä voitti mestaruuden ajalla 54,08.

– Tosi hyvä, en odottanut noin kovaa aikaa tähän kohtaan, hyvältä näyttää MM-kisoja ajatellen, Seppälä kommentoi ja viittasi MM-kisoihin, jotka alkavat 6. joulukuuta Kanadan Windsorissa.

Hän oli paraatimatkallaan ylivoimainen, hopeaa otti Jenna Laukkanen tuloksella 55,66 ja pronssia Kaisla Kollanus vain sadasosan Laukkasta myöhemmin.

Helsingfors Simsällskapin Vilma Ruotsalainen tempaisi komean voittoajan naisten 200 metrin selkäuinnissa. Hän paransi ennätystään peräti 2,12 sekuntia lukemiin 2.09,30. Anu KoivistonSuomen ennätys on kova 2.07,10 vuodelta 2001, mutta Ruotsalaisesta tuli nyt Koiviston ohelle vasta toinen suomalaisnainen, joka on päässyt matkan alle 2.10.

Sekajoukkueen vapaauintiviesti ensi kertaa lyhyellä SM-altaalla

Miesten 100 metrin rintauinnissa Swimming Jyväskylän Teemu Vuorela kyykytti rintauintispesialisteja kurottamalla mestaruuteen ainoana alle minuutin tuloksella, 59,73. Himmeämmät mitalit ottivat joulukuisiin MM-kisoihin valmistautuvat Ari-Pekka Liukkonen(1.00,09) ja Andrei Tuomola (1.00,49). Porin Uimaseuran Matti Mattsson jätettiin avausmatkallaan kuudenneksi lukemin 1.01,31.

Jenna Laukkanen aloitti hurjan SM-kisaurakkansa 100 metrin vapaan lisäksi myös 50 metrin perhosella. Siinäkin sotkamolainen pokkasi hopeaa ajalla 26,89. Hän onnistui petraamaan sivumatkansa ennätystä yli puolella sekunnilla. Yhdeksän sadasosasekuntia nopeampi oli kuitenkin Oulun Uinnin 16-vuotias Reetta Kanervo. Pronssia otti Joensuun Uimaseurasta Uinti Tampereeseen siirtynyt Nea Norismaa uudella ennätyksellään 26,94.

Avausillan päätteeksi kisattiin sekajoukkueiden 4x50 metrin vapaauintiviesti. Cetus Espoo vei voiton ajalla 1.34,31. Kokoonpanossa uivat Sergey Kuznetsov, Hanna-Maria Seppälä, Sini Koivu ja Ari-Pekka Liukkonen. Hopeaa otti Helsingfors Simsällskap (1.36,03) ja pronssin jakoivat Oulun Uinti ja TaTU Tampere (1.36,46). Kyseinen viesti uitiin nyt ensimmäistä kertaa SM-altaalla.

Tuloksia Livetimingissa

Videohaastatteluja Uimaliiton Facebookissa