Rahastosta palkinnot arvokisamenestyjille

#UUTINEN 12.7.2016

Uimaliiton liittohallitus päättää vuosittain uuden Uimaliiton tuen rahaston stipendeistä arvokilpailumitalisteille. Rahaston varat saatiin Uimaliiton tuki ry:ltä, joka lopetti toimintansa alkuvuodesta.

Uimaliiton Tuki ry lopetti toimintansa vuoden 2016 alussa. Pitkäaikainen huippu-uinnin tukiorganisaatio keräsi aikoinaan bingotoiminnan kautta mittavan määrän rahaa, jota on käytetty niin Mäkelänrinteen valmennuskeskukseen, maajoukkueeseen kuin urheilijoiden palkitsemiseen arvokilpailumitaleista.

– Uimaliitto jatkaa Tuki ry:n perinteitä arvokilpailumitaleja saaneiden urheilijoiden huomioimisessa. Liittohallitus päätti rahaston stipendien jakoperusteista huomioimalla Uimaliiton Tuki ry:n toiveet. Stipendejä jaetaan kaikkien uintiurheilijoiden arvokilpailumitaleista. Uinnissa mukaan lasketaan vain pitkän radan kilpailut, koska se on meidän painopisteemme. Haluankin kiittää kaikki pitkäaikaisia Tuen toimijoita, sillä heillä on ollut merkittävä rooli suomalaisen uintiurheilun kehittämisessä vuosien saatossa, sanoo puheenjohtaja Sami Wahlman.

Rahaston stipendit

Olympialaiset ja paralympialaiset

• kulta: 10 000 euroa
  • hopea: 7 500 euroa
  • pronssi: 5 000 euroa

MM-kilpailut (50 m rata, Fina ja IPC)

• kulta: 5 000 euroa
  • hopea: 4 000 euroa
  • pronssi: 3 000 euroa

EM-kilpailut (50 m rata, LEN ja IPC)

• kulta: 3 000 euroa
  • hopea: 2 000 euroa
  • pronssi: 1 000 euroa

Yleislinjaukset:

• Olympialaisissa ja MM-kisoissa stipendi myönnetään myös pistesijojen (4.–8.) osalta, jolloin stipendi on kaikissa tapauksissa 1 000 euroa.
  • Joukkue- ja parilajeissa edellä mainitut summat myönnetään koko joukkueelle. Tällöin stipendin summa jaetaan joukkueen urheilijoiden lukumäärällä. Vain loppukilpailuissa oleva kokoonpano on oikeutettu stipendiin.
  • Kalenterivuoden aikana urheilija voi saada enintään yhden henkilökohtaisen ja yhden viestistipendin parhaan (arvokkaimman) sijoituksen perusteella.
  • Stipendi maksetaan liittohallituksen päätöksellä kalenterivuoden lopussa urheilijan valmennusrahastoon.
  • Edellä mainittu järjestelmä koskee uintia, uimahyppyjä, taitouintia ja vesipalloa.
  • Uimaliiton liittohallituksella on oikeus tehdä poikkeuksia näihin linjauksiin hyvin perustelluilla syillä.

Henkilöt

Sami Wahlman