Pääsiäisenä uintijuhlaa Helsingissä!

#UUTINEN 23.3.2016

Pitkän radan SM-uinnit kisataan pääsiäisenä torstaista maanantaihin 24.–28. maaliskuuta Helsingin Mäkelänrinteen uintikeskuksessa.

Kauden tärkein kotimainen uintitapahtuma on kansainvälisen uimaliiton hyväksymä näyttökilpailu Rion olympiauinteihin. Järjestelyistä vastaavat Helsingfors Simsällskap ja 100-vuotisjuhlia viettävä Helsingin Uimarit.

SM-uinteihin on ilmoittautunut peräti 607 uimaria 65 uimaseurasta, mikä on suurin osanottajamäärä vuosikausiin. Viiden päivän kilpailuissa otetaan jopa 2300 alkuerästarttia. SM-uinneissa ratkotaan myös nuorten ja vammaisuinnin Suomen mestaruudet.

Myös jenkkiuimareita tulossa kisaamaan

SM-uinneissa starttaavat kaikki kotimaassa asuvat kärkiuimarimme. Mäkelänrinteessä nähdään myös Yhdysvalloissa opiskelevia suomalaisuimareita. Rion olympiauintien A-rajan 200 metrin sekauinnissa saavuttanut Tanja Kylliäinenkin saapuu Kentuckysta SM-uinteihin pitkän tauon jälkeen. Vain Matias Koski puuttuu tulevan kesän olympiauintien A-rajan saavuttaneista, Koski keskittyy kevään kilpailukauteen kotiseuduillaan Yhdysvalloissa. Rion olympiajoukkueeseen jo valitut Jenna LaukkanenAri-Pekka Liukkonen ja Matti Mattsson nähdään viivalla pääsiäisenä.

Suomelle on myönnetty kolme maapaikkaa Rion paralympiauinteihin, ja lähimpinä paralympiavalintaa olevat Meri-Maari MäkinenAntti Latikka ja Leo Lähteenmäki mittaavat myös vauhtiaan SM-altaalla.

Tervetuloa SM-lehtereille!

SM-uinneissa kilpaillaan aamuisin alkuerissä ja iltaisin finaaleissa. Aikuisten 50–200 metrin matkoilla uidaan alkuerien lisäksi A- ja B-finaalit. 400 metrin matkoilla on vain A-finaalit ja 800–1500 metrin matkat uidaan suorina loppukilpailuina. Vammaisuintilajeissa ohjelmassa on 6 uimarin finaalit.

Kilpailujaksojen alkamisajat:

• torstai–sunnuntai: alkuerät 10.00, finaalit 17.00