Oulun Uinnille Tähtimerkkien värisuora

#UUTINEN 6.10.2018

Oulun Uinti 1906 teki historiaa, kun se ensimmäisenä Uimaliiton seurana saavutti Tähtistatuksen kaikilla kolmella osa-alueella: lapset ja nuoret, aikuiset sekä huippu-urheilu. Onnittelut!

Aiemmin seura on toiminut laatuseurana lasten ja nuorten alueella (entinen Sinettiseura) sekä huippu-urheilussa (uinnin HuimaSeura). Syksyllä pidetyn auditoinnin tuloksena seuralla on nyt hallussaan täysi suora Tähtistatuksia.

Tähtiseura-ohjelma on uusi, tänä vuonna lanseerattu seuratoiminnan laatuohjelma, jonka tavoitteena on kehittää suomalaista seuratoimintaa. Toiminnan tunnuksena toimii Tähtimerkki, joka kertoo, että seura on kehittynyt tasolle, jossa seuratoimintaohjelmassa määritellyt laatutekijät toteutuvat. Ohjelmaa ovat olleet rakentamassa Olympiakomitea, lajiliitot ja liikunnan aluejärjestöt. Kaikkien osa-alueiden Tähtiseurat ovat Suomessa vielä harvassa. Oulun Uinti on vasta kolmas seura, joka tähän kerhoon itsensä lunasti. Kaksi muuta seuraa tulevat Voimisteluliitolta. Uimaliitto ja Voimisteluliitto ovatkin tällä hetkellä ainoat lajiliitot, jotka toteuttavat Tähtiohjelmaa koko laajuudessaan. Tähtiseuroja on yhteensä 511 kaikkiaan 41 eri lajista. Uimaliitolla on 19 seuraa, joilla on Tähtistatus jollain osa-alueella.

HuimaSeura-prosessista potkua seuran kehittämiseen

Oulun Uinti on kehittänyt viime vuosien aikana toimintaansa huikeasti eteenpäin. Tällä hetkellä seuran jäsenmäärä lähentelee tuhatta, ja ohjaajia ja valmentajia löytyy yli 80. Toimintamuotoina on uinnin lisäksi uimahypyt ja taitouinti. HuimaSeuraksi Oulun Uinti aateloitiin vuosi sitten, ja tästä prosessista onkin ollut seuran kehittämiselle suuri merkitys.

­ – HuimaSeura-prosessi on lähentänyt seuratoimijoita ja lisännyt ryhmä- ja teamtyöskentelyä, yhtenä tärkeänä osana seuran työskentelytavoista. Prosessi on tuonut uusi hyviä toimintatapoja seuratyöskentelyyn, esimerkkinä tästä on seurakahvit. Seurakahveilla jäsenistölle tarjotaan kahvit seuran neukkarissa ja keskustellaan seuratoiminnasta. Paikalla on hallituksen jäseniä ja päätoimisia työntekijöitä, seuran urheilutoimenjohtaja Tommi Pulkkinen valottaa.

Useamman uintiurheilulajin seurassa on monet mahdollisuudet hyödyntää lajikirjoa niin harrastajan kuin toimijoidenkin näkökulmasta.

– Seuran säännöllisesti järjestämillä monipuolisuuspäivillä on esillä kaikki lajit, ja varsinkin hyppiminen hyppytornista on suosittua joka uintilajin harrastajilla. Yksi konkreettinen esimerkki lajien yhteistyöstä on, että aloittavat taitouimarit osallistuvat uinninopetusryhmiin kerran viikossa, jolloin taitouintiohjaajat voivat keskittyä lajinomaiseen harjoitteluun, Tommi Pulkkinen kertoo.

Laatu näkyy toiminnassa kautta linjan, lapsista aikuisiin

Lasten uinninopetukseen panostetaan seurassa vahvasti. Laatu näkyy toiminnassa usealla tavalla. Tietyt perusasiat täytyy olla kunnossa ja niiden ylläpidosta tulee huolehtia, jotta laadukkuus toteutuu.

– Turvallisuus, suunnitelmallisuus sekä ohjaajien taidot ja kokemus ovat avainasioita lasten laadukkaan toiminnan toteuttamisessa. Meillä nämä näkyvät muun muassa kolmena ohjaajana ryhmissä, apuvälineiden käyttönä, yhtenäisinä tavoitteina ja tuntiraameina sekä ohjaajien kouluttamisena. Toimijoilla on myös halu ja kyky lasten opettamiseen ja yhteinen ymmärrys seuran ja ryhmän tavoitteista, uimaopettaja ja uinninopetusvastaava Tuire Pulkkinen summaa.

Syksystä 2017 lähtien Uimaliitto on auditoinut myös aikuisliikunnassa kunnostautuneita seurojaan. Oulun Uinnin päästyä tähän kaartiin mukaan, näitä Tähtiseuroja on nyt neljä. OU:n aikuisliikkujilleen teettämän palautekyselyn perusteella liikkujat olivat erittäin tyytyväisiä seuran toimintaan. Ohjaajien ammattitaito sai runsaasti positiivista palautetta, samoin toiminnan suunnitelmallisuuteen ja tavoitteellisuuteen oltiin hyvin tyytyväisiä.

– Seuran aikuisuimarit saavat myös laadukasta valmennusta. Harrastaminen tarjoaa loistavaa yhdessäoloa ja hyviä uusia ystäviä. Tunnelma on rentoa ja kivaa, mutta kuitenkin omalla tavallaan totista, kertoo seurassa harrastava Miikka Mattila.

– Vanhemmat pääsevät helposti halutessaan kuntoilemaan lapsen treenien aikaan ja vieläpä varsin edullisesti, seuran monissa rooleissa mukana oleva aikuisharrastaja Anu Hökkä kiittelee.

Seurassa iloitaan tämän merkkipaalun saavuttamisesta, ja kolmen suoran Tähtimerkkiä tullaan hyödyntämään viestinnässä ja juhlimaan saavutusta jollain tavalla koko seuraväen kanssa.

Kiitos kuuluu kaikille seuratoimijoille

– Tietenkin tämä on suuri saavutus meidän seurallemme ja osoitus siitä työstä, jota seuramme toiminnassa olevat ihmiset ovat saaneet aikaan. Kuitenkin ennen kaikkea tärkeää on se, mitä itse hyväksyntäkriteerien saavuttaminen ja niiden tulosten hyödyntäminen ovat tuottaneet . Meille seuran kehittäminen on nykyisen Oulun Uinti 1906 ry:n olemassa oloajan ollut keskiössä ja tulokset ovat olleet hyvin rohkaisevia. Tähtiseurakriteerien tasolle pyrkiminen on seurallemme ollut erinomainen työkalu tässä työssä. Erityiskiitos tästä kaikille, jotka ovat omalta osaltaan edistäneet tätä kolmen Tähtistatuksen saavuttamista, kiittelee seuran puheenjohtaja Ari Pikkuaho.

Tutustu Oulun Uinti 1906 ry:n toimintaan seuran sivuilla
Uimaliiton Tähtiseurat löytyvät Tähtiseurat-sivulta