Osaatsä uida? Hae seurallesi stipendiä!

#UUTINEN 26.4.2018

Uimaliiton vakuutuskumppani Pohjantähti haluaa tukea liiton missiota kehittää uimataitoa yhdessä uimaseurojen kanssa ja antaa seurojen haettavaksi 2 000 euron stipendin uimataitoa kehittävän toiminnan järjestämiseen.

Miksi?

Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliiton tutkimuksen mukaan joka neljäs suomalainen lapsi ei osaa uida kunnolla. Peruskoulun opetussuunnitelmaan sisältyy uimaopetusta, mutta jos kunta ei pysty sitä järjestämään, vastuu tarvittavista uimataidoista siirtyy vanhemmille ja harrastustoiminnan järjestäjille.

Uimaopetusta järjestää tällä hetkellä 68 % uimaseuroista ja uimataitoa kehittävässä toiminnassa on vuosittain mukana lähes 18 tuhatta 3–7-vuotiasta lasta.

– Tavoitteenamme on kasvattaa harrastajamääriä ja tehdä vesiliikunnasta mahdollisimman monelle elinikäinen harrastusmuoto. Toiminnan kehittämisessä fokuksessa on uimaseurojen laadukas toiminta ja osaavat ohjaajat. Lisätilan tarve paikallisille uimaseuroille on jatkuva, kertoo Uimaliiton toiminnanjohtaja Eerika Laalo-Häikiö.

Miten?

Pohjantähti on jo usean vuoden ajan toiminut tiiviissä yhteistyössä Suomen Uimaliiton kanssa muun muassa vakuuttamalla Uimaliiton lisenssiurheilijoita. Tänä vuonna Pohjantähti palkitsee 2 000 euron stipendillä uimaseuran, joka kehittää uimaopetukseen tähtäävää toimintaa.

– Halusimme syventää yhteistyötä Uimaliiton kanssa ja teimme päätöksen kolmivuotisesta uimaseurojen stipendikampanjasta. Tänä vuonna keskitymme uimataidon kehittämiseen, mikä nivoutuu Uimaliiton strategiaan, mutta millä on myös merkittävä turvallisuutta lisäävä vaikutus vesistöjen peittämässä Suomessa, kertoo Pohjantähden kentänjohtaja Katja Kankaanpää-Uotila.

Milloin?

Osaatsä uida? -stipendi jaetaan kesäkuun Rollo-tapahtumassa Lahdessa. Seurat voivat hakea stipendiä 15.5. asti. Hakemuksessa tulee kertoa, kuinka seura hyödyntäisi stipendiä lasten ja nuorten uimataidon kehittämisessä.

Stipendi on tarkoitettu uimataitoa kehittävän toiminnan järjestämiseen. Valittu seura sitoutuu tuottamaan teemaan liittyvää viestinnällistä materiaalia (tiedote, artikkeli, sosiaalinen media) yhteistyössä Pohjantähden kanssa kauden 2018–2019 aikana. Stipendi on osa Pohjantähden kolmivuotista seurakampanjaa, ensi vuoden lahjoituskampanjan teema julkaistaan Rollo-uinneissa lahjoituksen yhteydessä.

​Täytä tästä hakemus 15.5. mennessä!

Pohjantähden markkinointiviestintäpäällikkö Niina Halminen, puh. 044 531 6568

Uimaliiton seuratoiminnan kehittäjä Jaana Sinervuo-Tarula, puh. 044 5490 344