Olympiamitalisti Dale Oen suomalaisvalmennukseen

#UUTINEN 12.9.2010

Pekingin olympialaisissa 100 metrin rintauinnin hopeaa voittanut norjalaisuimari Alexander Dale Oen on aloittanut suomalaisvalmentaja Mika Kekäläisen valmennuksessa Bergenissä.

Dale Oenin valmentaja Stig Leganger-Hansen jätti bergeniläisen Vestkantsvommerne -seuransa muutettuaan Osloon kesällä. Suomen Uimaliiton palveluksessa ollut 44-vuotias Mika Kekäläinen palkattiin bergeniläisseuran päävalmentajaksi elokuun alusta alkaen.

Alexander Dale Oen pohti pitkään, seuraako hän valmentajaansa Osloon, vai jääkö kotipaikkakunnallensa Bergeniin Kekäläisen valmennettavaksi. Dale Oen ilmoitti lauantaina jäävänsä Bergeniin ja aloittavansa harjoittelun Mika Kekäläisen johdolla.

- Onhan se hyvä, että asia vihdoin selvisi, tilanne on ollut hieman levällään. Toki olen iloinen Alexin päätöksestä, vaikka en olekaan tullut tänne vain päästäkseni hänen valmentajakseen, Kekäläinen kommentoi Bergenistä.

Kekäläinen on jo vetänyt ensimmäisiä treenejä sairastelukierteestä toipuvan Dale Oenin kanssa. Norjan ykkösuimari voitti elokuussa Budapestin EM-kilpailuissa kultaa ja hopeaa 100 ja 200 metrin rintauintimatkoilla. Seuraavan kerran Dale Oen nähdään edustamassa Norjaa marraskuun lopulla lyhyen radan EM-kilpailuissa Eindhovenissa ja kolme viikkoa myöhemmin Dubain lyhyen radan MM-uinneissa.

Mika Kekäläinen vastaa nyt Alexander Dale Oenin valmennuksesta Bergenissä.

Kuva:Jussi Salminen

"