Malesia menetti MM-kilpailut syrjinnän vuoksi

#UUTINEN 29.1.2019

Kansainvälinen paralympiakomitea IPC on ottanut pois järjestelyoikeudet Malesialta kesän 2019 parauinnin MM-kilpailuihin. Malesia ei salli israelilaisurheilijoiden saapua maahan.

IPC tiedotti sunnuntaina, että Malesia ei saa järjestää tulevan kesän MM-uinteja. Parauinnin MM-kisat oli myönnetty Malesian Kuchingiin 29. heinäkuuta alkaviksi. Syynä kerrottiin, että Malesia ei pystynyt esittämään riittäviä vakuuksia israelilaisten urheilijoiden osanoton mahdollistamiseksi yhdenmukaisesti ja turvallisesti. Malesian pääministeri oli aiemmin ilmoittanut, että maa ei myönnä israelilaisille viisumeja Malesiaan.

– MM-kilpailujen tulee olla avoimet kaikille osanottokelpoisille urheilijoille ja kansallisuuksille, ja kilpailuihin tulee voida osallistua turvallisesti ilman syrjintää. Jos isäntämaa sulkee pois jonkin maan urheilijoita poliittisista syistä, ei meillä ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin etsiä kilpailuille uutta järjestäjää, totesi IPC:n puheenjohtaja Andre Parsons.

Uusi järjestäjä avoimessa haussa

IPC myönsi MM-kilpailut Malesian paralympiakomitealle vuonna 2017. Tällöin IPC sai vakuudet siitä, että urheilijoille taataan turvallinen osallistuminen kansalaisuudesta huolimatta. Tämän jälkeen poliittinen johto Malesiassa on vaihtunut ja ideologia sen myötä.

– Politiikka ja urheilu eivät ole koskaan hyvä yhdistelmä ja olemme erittäin pettyneitä siitä, että Israelin urheilijoiden ei anneta kilpailla Malesiassa, Parsons jatkoi.

MM-uinneille etsitään nyt pikaisesti uutta järjestäjää, ja tavoitteena on saada kilpailut toteutettua jossain muualla mahdollisimman saman aikaisesti kuin Malesiassa oli tarkoitus, eli heinä-elokuun vaihteessa. Kisoihin odotettiin noin 600 urheilijaa 60 maasta.

Kisapaikan muutos vaikuttaa myös suomalaisiin. MM-uintien tulosrajan ovat jo saavuttaneet Antti Latikka, Leo Lähteenmäki, Jessika Markkanen ja Meri-Maari Mäkinen.

Vuonna 2017 parauinnin MM-kilpailut kokivat myös vastaiskun, kun Meksikossa sattunut maanjäristys siirsi kilpailuja parilla kuukaudella eteenpäin, mikä aiheutti kisoihin merkittävän osanottajakadon.

​IPC:n tiedote (englanniksi)