Liukkonen paransi aikaansa MM-finaalissa – 6. sija!

#UUTINEN 29.7.2017

Ari-Pekka Liukkonen kiinnitti itsensä maailman nopeimpien uimareiden joukkoon. Hän kiristi vauhtiaan tärkeimmässä paikassa ja otti todella arvokkaan kuudennen sijan Budapestin MM-altaassa.

Tämän hetken maailman nopeimmat uimarit kohtasivat 50 metrin vapaauinnin MM-finaalissa. Ari-Pekka Liukkonen ui tässä joukossa kuudennelle sijalle toiseksi nopeimmalla ajallaan 21,67.

– Ei ihan sellainen uinti, mitä olisin toivonut. Jos vertaa siihen SM-kisojen uintiin niin keskipätkä ei ollut nyt niin hyvä, mutta silti aika oli Tampereella vain vähän parempi kuin nyt, Liukkonen tuumi.

Maailmanmestaruuteen ui Yhdysvaltain Caeleb Dressel huimalla ajalla 21,15. Pronssimitalille vaadittiin 21,43. Sen Liukkonen näki mahdolliseksi, jos uinti olisi lentänyt niin kuin piti.

– Ei se pronssi niin kaukana ollut.

Vasta kuudentena suomalaisuimarina pitkän radan MM-finaalissa uineena Liukkonen ei tilannetta suuremmin hätkähtänyt.

– Ei tämä suuresti eronnut semifinaaleista. Iltajakso ja aamujakso eroaa enemmän, aamulla uidaan liukuhihnalta ja nämä illat on sitten enemmän sellaista odottelua.

Valmentaja Marko Malvela katseli mielellään suojattinsa menoa MM-finaalissa.

– Se oli selkeästi AP:n uutta perustasoa oleva uinti. Pääasia on se, että hän on mukana siellä finaalikahdeksikossa, Malvela summasi.

Liukkosen 50 metrin vapaan ajat Budapestissa olivat 22,12 alkuerissä, 21,71 välierissä ja 21,67 finaalissa.

Kaksi suomalaista saman lajin semifinaaleissa

Naisten 50 metrin rintauinnissa nähtiin välierävaiheessa kaksi suomalaisuimaria. Tätä hyvin harvinaista herkkua MM-tasolla tarjosivat Veera Kivirinta ja Jenna Laukkanen. Molemmat kokivat ongelmia lähdöissään ja jäivät silmänräpäyksen aamun ajoistaan, mutta järjestys pysyi samana. Laukkanen tuli maaliin ajassa 30,92 ja oli välierien 12:s. Kivirinnan kello näytti 30,98 ja sijoitus oli kaksi sijaa Laukkasen takana. Finaalin karsintarajaksi muodostui 30,49.

– Siinä startissa oli vähän samaa vikaa kuin aamullakin, hätäilyä. Mutta itse uinti kulki yllättävän hyvin, ja olihan tuo aika kuitenkin alle 31 sekuntia, kun tällä kaudella on tultu myös 32:ta. Olen todellakin tyytyväinen tähän, semifinaali on aina plussaa, varsinkin MM-tasolla, Laukkanen raportoi.

Kivirintaa jäi mietityttämään myös välieräuinnin ensi hetket.

– Pikkuisen jäi kyllä hampaankoloon tästä. Startti oli surkea, eikä se reaktiokaan (0,69 sek) kovin hyvä ollut. Nyt uinti ei sutinut niin paljoa kuin aamulla, hyvällä startilla olisi voinut finaalipaikka olla mahdollinen. Onneksi ennätys parani aamulla, Kivirinta kertoi.

(Muokattu 30.7. klo 8.30: Liukkonen oli kuudes suomalainen pitkän radan MM-finalisti)

MM-fiilikset tuoreimpina Uimaliiton Twitterissä

Kuvasatoa Uimaliiton Instagramissa