Liittohallitus antoi varoituksen

#UUTINEN 20.6.2012

Uimaliiton liittohallitus on antanut varoituksen lievästä dopingrikkeestä, kun myönnetyn erivapauden uusiminen oli laiminlyöty.

Uimaliiton liittohallitus on antanut 12. huhtikuuta 2012 uimari Sini Kuutamolle varoituksen lievästä dopingrikkomuksesta koskien kilpailujen yhteydessä annettua positiivista dopingnäytettä.

Urheilijalla on aiemmin ollut erivapaus kyseisestä näytteestä löytyneen lääkkeen käyttöön, mutta sen uusiminen on laiminlyöty. Edelleen voidaan katsoa, että urheilijan menettelyyn on vaikuttanut hänen alaikäisyytensä. Suomen Antidopingtoimikunta ADT ry:n (ADT) erivapauslautakunta on positiivisen dopingnäytteen antamisen jälkeen myöntänyt urheilijalle erivapauden kysymyksessä olevan lääkkeen käyttöön.

Uimaliitto tekee yhteistyötä ADT:n kanssa tietoisuuden lisäämiseksi erivapausasioista urheilijoiden lääkityksessä. Uimaliitto suosittaa etenkin nuorten urheilijoiden kohdalla erityistä huolellisuutta ja koko urheilijan tukiverkoston osallistumista huolehdittaessa urheilijan erivapausasioista.