Laukkanen paransi välierässä kovalla työllä

#UUTINEN 27.7.2017

Ennen Budapestin MM-kisoja oma kunto 200 metrillä oli Jenna Laukkaselle täysi mysteeri. Sairasteluiden pätkimän kauden verot näkyisivät eniten juuri maratonmatkalla. Välierien 16. sija oli hänelle maksimi.

Välierien tunnelmaa Laukkanen kuvaili mahtavaksi. Kuva: Jussi Salminen

Naisten 200 metrin rintauinnin välierissä kisannut Jenna Laukkanen onnistui parantamaan vauhtiaan alkueristä, mutta sijoitukseen se ei auttanut, hän oli 16:s, kuten aamullakin. Kauden paras kohentui nyt lukemiin 2.27,77, kun finaalikahdeksikkoon vaadittiin 2.23,81. Taso oli noin sekunnin heikompi kuin Rion olympialaisissa vajaa vuosi sitten.

– Rankkaa tämä on. Pääasia, että pääsin nyt iltaan uimaan ja sain parannettua aikaa. Mutta tosiasia on se, että tämä kaksisatanen vaatii tosi paljon treeniä, ja sitä ei näin rikkonaisella kaudella ole voitu tehdä. Se näkyy juuri tuossa, että kakkonen ei tule kunnolla maaliin asti, tämä oli tämän kauden maksimi, Laukkanen avasi.

Hänen viimeinen altaanmitta oli välierissä melkein puoli sekuntia hitaampi kuin aamulla, mutta puolimatkan väliaika vastaavasti sekunnin kovempi. Päivän toisessa startissa se kertoo juuri hyvin raskaista viime metreistä.

– Tämä on vähän pelottava matka, varsinkin nyt kun ei etukäteen tiennyt kuntoa ja miten hapot iskee. Mutta ei silti kaduta, että otin tämän ohjelmaan, nytpähän tietää mistä se on kiinni.

Nyt Laukkasella on yksi lepopäivä ja lauantaina koittaa 50 metrin rintauinti. Nopeutensa Laukkanen uskoo tietävänsä kestävyyttä paremmin:

– Vinstalla mennään sitten finaaliin, hän ennusti.

MM-fiilikset tuoreimpina Uimaliiton Twitterissä

Kuvasatoa Uimaliiton Instagramissa