Laukkanen kakkosena jatkoon Lontoossa

#UUTINEN 17.5.2016

Matias Koski, Jenna Laukkanen ja Silja Känsäkoski nähdään EM-uintien iltajaksossa tiistaina Lontoossa. Viestijoukkueen finaalipaikka peruttiin.

Matias Koski paransi omaa ennätystään 200 metrin vapaassa. Parannusta kertyi 0,17 sekuntia tuloksella 1.47,48. Antti Kasvion SE vuodelta 1993 on Koskella enää 0,37 sekunnin päässä. Yhdysvalloissa asuva suomalainen oli alkuerien 5. nopein, joten hänet nähdään kovatasoissa välierissä Suomen aikaa klo 21.23 jahtaamassa paikkaa kahdeksan parhaan joukkoon keskiviikon finaaliin.

Jenna Laukkanen ja Silja Känsäkoski etenivät tiistai-illan välieriin satasen rintauinnissa. Laukkanen oli alkuerien kakkonen heti olympiavoittaja Ruta Meilutyten jälkeen. Laukkanen ui ajan 1.07,67, alle kymmenyksen päähän omasta Suomen ennätyksestään. Maailmanennätyksen haltija, Liettuan Meilutyte, tuli aikaan 1.06,97.

Silja Känsäkoski puristi kauden parhaansa 1.09,20 ja ansaitsi paikan välieriin Laukkasen seuraksi. Känsäkoski oli erien 17., mutta koska vain kaksi parasta maata kohden voi päästä mukaan välieriin, riitti 17. sija vielä viimeiseen jatkopaikkaan. Känsäkosken ennätys on 1.08,82 kesän 2014 nuorten olympialaisista. Naisten 100 metrin rintauinnin välierät kisataan Suomen aikaa klo 20.42.

Suomen sekajoukkue Mimosa Jallow, Sami Aaltomaa, Tanja Kylliäinen ja Ari-Pekka Liukkonen uivat Suomen ennätyksen 4x100 metrin sekauintiviestissä, sijoittuen erien viidenneksi. Tulos 3.53,94 parantaa 0,78 sekuntia Berliinin EM-kisoissa 2014 syntynyttä SE:tä. Sekajoukkueviestin tarkoituksena oli tarjota uimareille kova startti alkuviikon aamujaksossa. Tulos oli hyvä, joten viestifinaalipaikka peruttiin iltajaksosta, jotta uimarit voivat keskittyä päämatkoilleen. Sekajoukkueviestit eivät ole olympialajeja.

Uimaliiton EM-kisasivu