LaKa ui jälleen Euroopan ennätyksen!

#UUTINEN 27.3.2011

Yli 350 uimaria otti osaa viikonloppuna Kotkassa järjestettyihin mastersmestaruusuinteihin. Viikonloppuna syntyi 34 uutta masterssarjojen Suomen ennätystä ja yksi Euroopan ennätys.

Kotkan Uimala Katariinassa uitiin 25.-27. maalisuuta Mastersmestaruuskilpailut, joissa osallistujia oli liki 360 edustaen yhteensä 59 eri uimaseuraa ympäri Suomen. SM-kilpailun ulkopuolelle joukkoon mahtui mukaan myös 22 uimaria Venäjältä ja kuusi Virosta. Kotkalaista kilpauintia kisoissa edusti yhteensä 25 uimaria. Kilpailujärjestelyistä vastasivat Kotkan Vesi-Veikot ja Kotkan Uimaseura. Edellisen kerran Kotkassa ratkottiin Mastersmestaruuksia lähes 20 vuotta sitten.

Kisat avattiin perjantaina uiduilla pitkillä matkoilla (1500m ja 800m). Kaikkiaan lajeja uitiin viikonlopun aikana 40. Sunnuntain viimeinen lähtö oli koko kisaviikonlopun huipennus. Lahden Kalevan viestijoukkue (160 vuotta) saavutti uuden Euroopan ennätyksen 4x100m vapaauintiviestissä, parantaen yli viisi sekuntia aikaisempaa ennätystä. Joukkueessa uivat Janne Virtanen, Petteri Lehtinen, Tero Matkaniemi ja Tommy Rundgren. Viikonlopun aikana syntyi myös 32 uutta henkilökohtaista Suomen ennätystä sekä kaksi viestijoukkueen uimaa uutta SE aikaa.

Kolme henkilökohtaista uutta Suomen ennätystä uivat Ulla Hurula (45-49v sarja) 50 m PU, 200 m SU ja 100 m SU, Lea Varvio (75-79v) 100 m VU, 100 m RU ja 400 m VU sekä Leena Brooke (50-54v) 50 m VU, 50 m SU ja 400 m VU. Kaksi henkilökohtaista uutta Suomen ennätystä uivat Petra Thodin (40-44v) 50 m PU ja 50 m VU, Anne-Mari Käräjämies (45-49v) 1500 m VU ja 400 m VU, Janne Soininen (45-49v) 200 m SU ja 400 m VU, Juha Iivonen (50-54v) 50 m VU ja 100 m SU sekä Hannu Kuokkanen (60-64v) 100 m PU ja SU.

Masters-kiertopalkinto kilpailujen parhaalle seuralle vaihtoi Kotkassa haltijaa, kun Helsingfors Simsällskap luovutti palkinnon Espoon Cetuksen haltuun.

Suomen Uimaliiton puolesta kilpailun johtajana toiminut Ville Riekkinen on tyytyväinen siihen, että Mastersuinti on Suomessa vahvassa kasvussa.

- Nämä lyhyen radan mestaruudet ratkottiin nyt ensimmäisen kerran kolmipäiväisinä kisoina ja aikaisempaa laajemmalla lajivalikoimalla, koska osallistujamäärät ovat vuosi vuodelta kasvaneet, kertoi Riekkinen.

Vaativan kisaviikonlopun järjestelyistä kotkalaiset saivat kiitosta myös Uimaliiton kisatarkkailija Pirkko Kinnuselta.

Tulokset

Teksti:Anu Markkanen