Lahti saa uuden 50 metrin radan uimahallin!

#UUTINEN 8.5.2018

Lahden kaupunginhallitus on päättänyt, että kaupunkiin rakennetaan uusi uimahalli ja kylpylä osana isompaa kokonaisuutta, johon kuuluu myös hotelli ja viihdekeskus. Uimahalli tulee aivan keskustan tuntumaan.

Luonnoskuvassa uimahallirakennus on merkitty sinisellä ja Lahden vanha linja-autoasema punaisella. Kuva: Sigge Arkkitehdit

Uusi uimahalli on ollut suunnitteilla Lahteen jo monta kymmentä vuotta. Maanantaina kaupunginhallitus päätti 50 metrin altaalla varustetun uimahallin rakentamisesta Ranta-Kartanoon osana hotelli-vesiliikuntakeskus -kokonaisuutta. Suunnitelma edellyttää asemakaavamuutosta, mikä on jo aloitettu.

Ranta-Kartano yhdistää keskustan ja Vesijärven rannan. Uimahalli sopii hyvin Kisapuiston liikunta-alueen naapuriksi aivan Lahden vanhan linja-autoaseman vieressä.

Uudesta uimahallista tulossa Lahden viides

Uuden uimahallin perusajatus on olla hyvä harraste- ja kuntouimiseen soveltuva halli, joka täyttää myös kansainvälisten kilpailujen vaatimukset. 50 metrin altaan ja katsomon lisäksi luonnoskuvissa näkyy erillinen hyppyallas, jonka kohdalla uimahallin katto on korotettu.

Uimahalli olisi myös kokonaisuuteen kuuluvan hotellin vieraiden käytössä. Hotellin yhteyteen on tulossa kylpylä ja kuntosali, mitä voisivat myös kuntalaiset käyttää. Lahden neljä nykyistä uimahallia jäisivät kaikki käyttöön, mutta ennen seuraavia suurempia korjauksia ratkaistaan, suljetaanko joku nykyisistä halleista. Hallit ovat nyt hyvässä kunnossa ja suurempia saneerauksia ennakoidaan tulevan 15-20 vuoden päästä.

Seuraavassa vaiheessa valmistellaan kaavamuutosta sekä selvitetään eri ratkaisuja uimahallin toteuttamiseksi. Kaupunki voi rakennuttaa uimahallin itse tai se toteutetaan hotellihankkeen yhteydessä ja kaupunki tekee käytöstä pitkäaikaisen vuokrasopimuksen.

Lähde: Lahden kaupunki, kuvat: Sigge Arkkitehdit