Kymmenen uimaria Taipein Universiadi-altaassa

#UUTINEN 24.8.2017

Kahdeksanpäiväiset universiadien uintikisat ovat käynnissä Taiwanissa tämän viikon loppuun asti. Kisojen puoliväliin mennessä semifinaalien ovet ovat olleet suomalaisilta säpissä.

Kuva: Olympiakomitea

Suomi on lähtenyt ennätyssuurella uintijoukkueella Taipeissa käytäviin universiadeihin. Kymmenen uimaria edustaa Suomea korkeakouluopiskelijoille tarkoitetuissa kisoissa, joiden kattojärjestönä toimii FISU, kansainvälinen yliopistourheilun liitto. Suomen joukkueen on valinnut Suomen Olympiakomitea.

Suomen uimareista Patricia Aschan ja Tanja Kylliäinen olivat mukana myös edellisissä kesäuniversiadeissa vuonna 2015 Gwangjussa. Muille kisat ovat ensimmäiset. Ari-Pekka Liukkonen ja Jaakko Rautalin ovat uintijoukkueen vanhimpia, vuonna 1989 syntyneinä heillä on nyt viimeinen tilaisuus osallistua universiadeihin.

Kaikkiaan kisojen ohjelmassa on 22 lajia ja Suomea edustaa yhteensä 88 urheilijaa 11 lajissa.

Aschan vain yhdellä sijalla ulos välieristä

Kun Taipeissa on jäljellä vielä kolme kilpailupäivää, on Patricia Aschan tuonut Suomelle parhaan sijoituksen. Aschan putosi ensimmäisenä 200 metrin sekauinnin semifinaaleista keskiviikkona. Kello näytti Aschanin uran kolmanneksi parasta tulosta 2.18,91, marginaalia välieriin jäi 0,92 sekuntia 17. sijalla.

Nea Norismaa, Jaakko Rautalin, Miikka Ruohoniemi ja Teemu Vuorela ovat väläyttäneet Taipeissa ennätysvauhtiaan. Vuorela kunnostautui 200 metrin sekauinnissa yltämällä 20 parhaan joukkoon, hän oli 19:s uransa kolmanneksi parhaalla ajalla 2.03,72.

Ari-Pekka Liukkosen päämatka 50 metriä vapaata alkaa perjantaina klo 4.12 Suomen aikaa.

Tulospalvelu

Suomen uintijoukkue Taipein kesäuniversiadeissa