Kylliäinen paransi sekauinnin Suomen ennätystään

#UUTINEN 3.12.2014

Avauspäivä sujui suomalaisilta mallikkaasti lyhyen radan MM-uinneissa Dohassa. Jenna Laukkanen ui välieriin sprinttimatkalla ja Tanja Kylliäinen loisti pitkässä sekauinnissa.

Tanja Kylliäinen paransi omissa nimissään ollutta 400 metrin sekauinnin Suomen ennätystä Dohan lyhyen radan MM-uintien avausaamuna. Amerikansuomalainen ui alkuerien 14:nneksi ajalla 4.35,91, mikä kohensi hänen kolme vuotta vanhaa SE:tään 1,05 sekuntia. MM-finaaliin olisi vaadittu 4.31,20.

Laukkanen oli tyytyväinen avaukseensa

Jenna Laukkanen ui itsensä jatkoon avausmatkallaan 50 metrin rintauinnissa. Sotkamolainen ylsi alkuerien kymmenenneksi ajalla 30,54, kun 16 parasta eteni keskiviikkoillan välieriin. Laukkanen jäi omasta ennätyksestään vain kaksi sadasosasekuntia, ja Katja Lehtosen vuoden 2009 SE-ajasta 14 sadasosaa.

Illan välierässä Laukkanen ei yltänyt aivan aamun vauhtiinsa. Hänen aika oli 30,67 ja sijoitus 13:s. Torstaina uitavaan MM-finaaliin vaadittiin 30,32.

– Hyvä mieli jäi, vaikka odotin illalta kyllä enemmän. Välierä meni vähän yliyrittämiseksi ja se pikkaisen harmittaa, mutta kokonaisuutena ne olivat hyviä uinteja molemmat, Laukkanen kommentoi.

Avauspäivä oli vilkas

Aamun alkuerissä nähtiin kahdeksan suomalaisuimaria, eli Emilia Pikkaraista lukuun ottamatta kaikki joukkueen jäsenet. Anni Alitalo venyi omaan ennätykseensä satasen selkäuinnissa, 1.00,83 vei hänet erien 39. sijalle, ja pari vuotta vanha ennätys parantui lähes neljäsosasekunnin.

Muilta uimareilta ennätykset jäivät toistaiseksi saavuttamatta.

Kisat jatkovat Dohassa sunnuntaihin asti. Torstaina ohjelmassa on muun muassa mielenkiintoiset miesten 50 metrin vapaauinti ja sekajoukkueiden 4x50 metrin sekauintiviesti.

Tulospalvelu: www.omegatiming.com

Henkilöt