Kuusi HuimaSeuraa auditoitu tänä keväänä

#UUTINEN 23.5.2017

HuimaSeura-projektin kausi 2016–2017 on saatu päätökseen, ja Uimaliitossa on nyt kuusi HuimaSeuraa. Projektiin auditoitiin mukaan kolme seuraa ja vanhojen osalta auditoitiin kehityskohteita.

Kevään 2017 HuimaSeura-kiertue on saatu päätökseen ja HuimaSeura-status on myönnetty kuudelle seuralle. Onneksi olkoon Cetus Espoo, Helsingfors Simsällskap, Swimming Jyväskylä, TaTU Tampere, Uinti Tampere ja Oulun Uinti!

Uimaliiton HuimaSeura-toiminta tähtää kansainvälisen huippu-uinnin kehittämiseen. HuimaSeura-statuksen saavat seurat, jotka ovat täyttäneet HuimaSeura-kriteerit. Kriteerien täyttymistä tarkastellaan auditointikäynneillä. Auditoijina toimivat Uimaliiton kehityspäällikkö Ippe Natunen sekä Kilpa- ja Huippu-urheilun tutkimuskeskuksen tutkija Outi Aarresola.

Kevään aikana suoritettu monipuolisia auditointeja

Tänä vuonna auditoinneissa keskityttiin jo aiemmin statuksen saaneiden seurojen osalta kehityskohteisiin. Nämä liittyivät muun muassa valmennuslinjaan, valmennuskäytäntöihin tai toimintakäsikirjaan. Kehitystehtävissä oli edistytty hyvin.

Uusien seurojen osalta auditointi perustui HuimaSeura-kriteeristön mukaiseen itsearviointiin. Tämän lisäksi tutustuttiin kaksi päivää kunkin seuran toimintaan ja haastateltiin altaalla sekä uimareita että valmentajia.

Yhteensä HuimaSeura-auditoinneissa tavattiin yli 60 seurojen toimijaa. Päätösseminaarissa 19.5. kokoonnuttiin keskustelemaan seurojen tilanteista ja jakamaan hyviä käytäntöjä. Uimaliitto kehittää HuimaSeura-toimintaa edelleen. Tulevaisuuden toimintaa suunnitellaan eteenpäin syksyn 2017 aikana.

Lue lisää HuimaSeura-projektista

Lisätietoja: Ippe Natunen, kehityspäällikkö, ippe.natunen@uimaliitto.fi