Koski sieppasi Kasvion SE:n – ja melkein EM-mitalin!

#UUTINEN 18.5.2016

Matias Koski taisteli EM-mitalista keskiviikkona Lontoon EM-uinneissa. Neljäs sija irtosi vahvalla loppukirillä ja hurjalla ennätysparannuksella.

Kuva: Jussi Salminen

Matias Koski teki uskomattoman uinnin miesten 200 metrin vapaan EM-finaalissa. Hän oli 150 metrin käännöksessä vielä kuudentena, mutta ohitti viimeisellä altaan mitalla kaksi kilpakumppania nousten neljännelle sijalle. Tulos oli uusi Suomen ennätys, 1.46,98.

– Aikaan olen ihan tyytyväinen, mutta sijoitukseen en, Koski hymyili.

Suomen ennätys on Matias Kosken kaikkien aikojen seitsemäs, mutta ensimmäinen 200 metrin vapaassa. Antti Kasvio oli uinut matkan SE-ajan jo melkein vuotta aiemmin, kuin Koski oli edes syntynyt. Kasvion SE kirjattiin kesän 1993 EM-uinneista Sheffieldistä 1.47,11. Koskelle ennätys maistui, sillä hän on pitänyt pientä taukoa SE-ajoista, edellinen tuli 800 metrin vapaassa kesällä 2013.

Matias Koski olikin päivän sankari myös toisessa mielessä, hän täytti keskiviikkona 22 vuotta, minkä joukkuetoverit huomioivat näyttävästi.

Mattsson ui torstaiksi EM-finaaliin

Matti Mattsson osoitti myös kovaa sisua keskiviikkona, hän kauhoi päämatkansa 200 metrin rintauinnin välierissä kolmanneksi nopeimman ajan 2.10,10. Näin porilainen sai radan 3 torstai-illan finaaliin. EM-finaali onkin Mattssonille uusi kokemus.

Tanja Kylliäinen starttasi 200 metrin sekauinnin välierissä, mutta hänen vauhti hiipui hieman alkueristä lukemiin 2.15,96 ja sijoitus oli 13:s. Finaaliin olisi vaadittu 2.14,18, parin sadasosan kohennus Kylliäisen omaan SE-aikaan.

Mimosa Jallow tavoitteli paikkaa 100 metrin selkäuinnin loppukilpailuun ja onnistuikin petraamaan alkueräaikaansa. 1.01,16 ei kuitenkaan kantanut finaaliin asti, ja Jallow oli 11:s, kun karsintarajaksi muodostui 1.00,81.

Suomalaistulokset Uimaliiton EM-kisasivulla