Korkeanpaikanleiri puolivälissä Meksikossa

#UUTINEN 15.1.2015

Osa Suomen kärkiuimareista on parhaillaan korkeanpaikanleirillä Keski-Meksikossa. Reilun kolmen viikon leiri kansainvälisessä seurassa on jo yli puolenvälin, ja tuloksia seurataan tarkasti.

San Luis Polosi sijaitsee ylängöllä keskellä Meksikoa noin kahden kilometrin korkeudessa. Kartta: Google maps

Kymmenen suomalaisuimaria on mukana korkeanpaikanleirillä La Loman harjoittelukeskuksessa San Luis Potosisssa, Meksikossa. Leiriltä on luettavissa valmentaja Mika Piiroisen ylläpitämää blogia, ja päävalmentaja Bo Jacobsen raportoi Meksikon leirin puolivälistä seuraavaa:

Fasiliteetit ovat kunnossa

Ryhmäämme kuuluu kymmenen uimaria, 2016–2020 olympiadin potentiaalisia menestyjiä. San Luis Potosi on 1945 metrin korkeudella meren pinnasta, ja leirimme täällä on 22 päivän pituinen.

Asumme kahdessa huoneistossa, yksi miehille ja yksi naisille, ja tilat ovat erinomaiset. Uimahalli, ruokala, kuntosali ja kaikki muut tarvittavat harjoittelupaikat ovat vain 400 metrin päässä asunnoistamme.

Saavuimme perille 3. tammikuuta ja ensimmäisen viikon treenasimme kevyesti keskittyen taitoharjoitteluun, mutta kuitenkin kohtuullisin määrin. Kuivaharjoittelussa oli joogaa, hengitysharjoituksia, liikkuvuutta ja kevyttä voimaharjoittelua. Keskityimme myös vähintään 10 tunnin yöuniin ja jo ennen matkan alkua aloitettuun vedenjuontiin sopeutuaksemme mahdollisimman nopeasti 8 tunnin aikaeroon ja korkeaan ilmanalaan.

Kolmet ohjelmat eri matkojen uimareille

Tälle viikolle lisäsimme treenimääriä ja harjoitusten intensiteettiä, sekä altaassa että kuivalla. Tämä on mahdollista korkeaan ilmanalaan sopeutumisen jälkeen. Vielä urheilijoiden on kuitenkin hieman vaikeata hengittää ja kurkku tuntuu varmasti kuivalta, varsinkin harjoituksissa.

Meillä on kolme ryhmää harjoituksissa, sprintterit, keskimatkurit ja matkurit. Siksi lähes kaikissa harjoituksissa on kolme erilaista ohjelmaa. Pääajatus kaikilla on kehittää aerobista kapasiteettia ja taitoja. Itse käytän vedenalaista kameraa ja tablettitietokonetta näyttääkseni uimareille, kuinka he tekevät asioita, mitkä ovat oikein ja mitkä väärin, ja annan neuvoja kuinka optimoida tekniikkaa.

Suomi-Serbia, 9300 metriä

Seuranamme täällä on uimariryhmiä Japanista ja Dubaista Hamilton Aquatics -seuran serbialaiset Ivan Lendjer (51,9 100 m PU) ja Velimir Stjepanovic (3:38 400 m VU). Siis mukavasti taitavia uimareita ja valmentajia, joiden kanssa vaihtaa ajatuksia. Eetu Piiroinen ja Tuomas Pokkinen vetivät serbialaisten kanssa reilun yhdeksän kilometrin harjoituksen, mikä oli heille erinomainen kokemus ja tilaisuus oppia uimaan rentona ja hitaasti, mutta tehokkaasti. Myös japanilaisten treenejä on ollut ilo seurata, he tekevät hyvin vahvoja kuivatreenejä, voimaharjoittelua, juoksuja ja liikkuvuusharjoitteita. Ja tietenkin myös uivat.

Kaiken muunkin kuin harjoittelun merkitys

KIHU:n Ari Nummela on mukana leirillämme. Hän tekee mittauksia ja testejä uimareillemme päivittäin. Niistä pystymme seuraamaan, kuinka intensiivistä harjoittelua uimarit pystyvät tekemään. Hän keskustelee paljon uimareiden ja valmentajien kanssa. Hän myös auttaa ymmärtämään, miten hurjan tärkeätä uni ja lepo, ravinto ja nesteytys, sekä oikea asennoituminen ovat osana huippu-urheilijana olemista ja elämäntapaa.

Ari Nummela toteuttaa leirillä myös paljon laktaattimittauksia, jotta voimme olla varmoja, että uimarit ovat koko ajan oikealla polulla erilaisissa harjoituksissamme.

Tutustu korkeanpaikanleirin tunnelmiin blogissa:

Lisää kuvia ja leiridetaileja: highaltitudecamp.blogspot.fi

Uimarit korkeanpaikanleirillä Meksikossa:

Mimosa Jallow