Kielletyt aineet ja menetelmät 2017

#UUTINEN 5.10.2016

WADA on julkistanut vuoden 2017 kielletyt aineet ja menetelmät urheilussa -luettelon sekä yhteenvedon tärkeimmistä muutoksista ja lisähuomautukset vuodelle 2017.

Maailman antidopingtoimisto WADAn julkistama vuoden 2017 kielletyt aineet ja menetelmät urheilussa -luettelo astuu voimaan 1.1.2017. Luetteloa tarkistetaan vuosittain WADAn johdolla ja vuoden 2017 luettelo on nähtävillä jo nyt englanniksi WADAn nettisivuilla. Kielletyt aineet ja menetelmät urheilussa 2017 -luettelo julkaistaan myös suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi sähköisessä muodossa Suomen antidopingtoimikunta ADT:n nettisivuilla vuoden alussa.

Vähäisiä muutoksia vuoden 2016 luettelosta

Kielletyt aineet ja menetelmät urheilussa 2017 muutokset ovat vähäisiä verrattuna vuoden 2016 luetteloon ja osin täsmennyksiä. Muun muassa astman hoidossa käytettävän inhaloitavan salbutamolin sallittua annostusta on täsmennetty. Inhaloitavan salbutamolin maksimiannos oli aiemmin määritelty 1600 mikrogrammaan vuorokaudessa ja tämä on nyt täsmennetty muotoon 800 mikrogrammaa 12 tunnin aikana. Tällä korostetaan sitä, että vuorokausiannosta ei saa ottaa yhdellä kertaa. Lisäksi WADA on lisännyt seurantaohjelmaansa useamman beeta-2-agonistin eli avaavan astmalääkkeen samanaikaisen käytön.

WADA:n dokumentit

Kielletyt aineet ja menetelmät urheilussa 2017