Kaksi EM-finaalia ja kaksi Suomen ennätystä!

#UUTINEN 8.8.2018

Neljän suomalaisuimarin tähdittämästä keskiviikkoillasta tuli todella hieno Glasgow'ssa. Ida Hulkko ja Ari-Pekka Liukkonen kiinnittivät itsensä päätöspäivän finaaleihin ja Mimosa Jallow ui SE-vauhtia.

Kuva: Jussi Salminen

Viime huhtikuussa Suomen ennätyksen 50 metrin rintauinnissa nimiinsä ottanut Ida Hulkko ei suostunut jäämään keskellä harjoituskautta syntyneisiin lukemiinsa, vaan paineli uuteen Suomen ennätykseen ottaen radan EM-finaaliin torstai-illaksi. Hulkko paranteli jopa 17 sadasosasekuntia Suomen ennätystään ajalla 30,53.

– Maalintulo tuli kaukaa, kyllä siinä olisi vielä tekniikassa pois otettavaa, Hulkko tuumi luottavaisena.

Finaali kisataan torstaina Suomen aikaa klo 18.55.

Jenna Laukkanen ei yltänyt 50 metrin rintauinnin välierissä aivan samanlaiseen lentoon kuin aamun alkuerissä. Kello näytti 31,18 ja sijoitus oli kymmenes. Finaaliin jäi marginaalia 0,46 sekuntia.

– Yritin vähän yli, mutta tämä semi oli työvoitto tähän tuskaiseen viikkoon. Nyt lomalle ainakin niin pitkäksi aikaa että uinti unohtuu mielestä, kolmisen viikkoa varmaankin.

Liukkonen ja Jallow näyttivät vauhtia

Ari-Pekka Liukkonen venyi hienosti 50 metrin vapaauinnin välierissä. Toinen startti saman päivän aikana oli haaste Liukkosen selälle, mutta jyväskyläläinen hallitsi uintinsa hienosti. Vaikka matkan alku oli Liukkosen mittakaavassa hidas, oli altaan loppupuolisko tulta ja tappuraa. 21,96 oli toiseksi vauhdikkain uinti tälle kaudelle ja se tuotti finaalipaikan torstaille kuudenneksi nopeimpana.

– Taisteluvoitto tämä kyllä jo oli, toivottavasti huomenna saisi vielä jonkun päänahan, ettei jäisi viimeiseksi finaalissa. Vaikka kyllä kahdeksaskin sija olisi kova juttu näihin olosuhteisiin, Liukkonen tuumi.

Finaali uidaan torstaina Suomen aikaa klo 18.50.

Tällä kaudella myös perhosuintisprintissä huippuvauhtiin puhjennut Mimosa Jallow ei jättänyt ketään kylmäksi 50 metrin perhosuinnin välierissä. Hän kohensi toukokuista Suomen ennätystään yli kaksi kymmenystä aikaan 26,24. Finaalipaikka jäi kiusallisen lähelle, sillä Jallow oli välierien yhdeksäs vain kaksi sadasosaa finaalikahdeksikosta.

– No kyllä se kaksi sadasosaa oli vähän että AUTS, kun sen näin, mutta reilu ennätys ja olen todellakin tyytyväinen, tämä oli jo plussaa päästä kokeilemaan iltaan perhosen vauhtia. Nyt pidetään kunnon kesäloma, kuukausi, ja sitten treenaamaan ensi kaudeksi, Jallow kertoi.

Suomi ei ui torstaina naisten 4x100 metrin sekauintiviestiä lainkaan. Miesten samaisessa sekauintiviestissä selkäuintiosuuden ui Niko Mäkelä, rintaa William Wihanto, perhosta Sergei Kuznetsov ja vapaata Anton Herrala.

Lisää valokuvia Uimaliiton Facebookissa ja Instagramissa

Tuoreimmat EM-kuulumiset Uimaliiton Twitterissä

Katso EM-kisojen faktat ja ohjelmat Uimaliiton EM-kisasivulta

EM-uintijoukkueen infopaketti