Jyväskylässä rikottiin MM-kisarajoja

#UUTINEN 18.3.2013

Jyväskylässä kisattiin viime lauantaina yhdet kaikkien aikojen suurimmista yksipäiväisistä uintikisoista. Oskarin uintien taso oli kova, sillä ensi kesän MM-kisarajoja tehtailtiin useita.

Leo Lähteenmäki kiilasi tyylillä MM-kisarajan ali. Kuva: Jussi Salminen

Jo 30. Oskarin uinnit kisattiin ensi kesän SM-uintien näyttämöllä Jyväskylän AaltoAlvarissa, joka on remontin jälkeen kokenut siistin kasvojenkohotuksen. Perinteisen suuret uintikisat kokivat tänä vuonna ainakin paikallisen, ellei jopa valtakunnallisen osallistujaennätyksen, kun noin 650 uimaria oli ilmoittautunut yli 2000 starttiin.

Vammaisuimarit jahtasivat Oskarin uinneissa menestyksekkäästi ensi kesän MM-kisarajoja. Isäntäseuraa edustava Leo Lähteenmäki paransi 50 metrin vapaauinnissa lähes kaksivuotiasta ennätystään yli sekunnilla lukemiin 26,28 alittaen komeasti Montrealissa elokuussa kisattavien vammaisuinnin MM-kisojen tulosrajan (27,00). Lähteenmäen tuloksen kovuutta kuvaa myös se, että hänellä väliin jääneissä Lontoon paralympiauinneissa 26,28 olisi riittänyt S9-luokassa finaaliin ja siinä viidenteen sijaan. Tämän kauden maailmantilastossa aika on toiseksi paras.

Raision Urheilijoiden Meri-Maari Mäkinenkin kiilasi jalkansa huolella MM-kisakoneeseen 100 metrin rintauinnissa. Hän kauhoi aikaan 1.53,13 ja paransi vuonna 2010 kirjattua ennätystään peräti 4,58 sekuntia. MM-kisaraja Mäkisen SB7-luokassa oli 1.59,00. Raisiolainen meni maailmantilaston neljänneksi ja tulos on paralympiafinaalin tasoa.

Lähteenmäen ja Mäkisen lisäksi Antti Latikka täydentää tämän hetken vammaisuinnin MM-kisarajan saavuttaneiden joukon kolmen uimarin vahvuiseksi.

Hård palasi härnäämään nuorempiaan

Swimming Jyväskylän Ari-Pekka Liukkonen isännöi odotetusti 50 metrin vapaauintia. Liukkonen ui erinomaisen ajan 22,34, joka uupui heinäkuussa Barcelonassa alkavien MM-uintien A-rajasta vaivaisen sadasosasekunnin. MM-uintien A- ja B-rajat ovat Fina:n asettamia, ja Uimaliiton esitysraja Liukkosen lajissa on 22,72, jonka jyväskyläläinen oli toki jo saavuttanut Lontoon olympia-altaassa.

Kakkoseksi miesten 50 metrin vapaassa ui Toni Kurkinen (23,10) ja kolmannen sijan nappasi paluun kisa-altaille tehnyt Jere Hård (23,67).

Naistenkin puolella nähtiin kovia tuloksia, muun muassa Jenna Laukkasen voittoaika 50 metrin rintauinnissa (32,54), joka alitti Uimaliiton MM-esitysrajan kahdella sadasosalla, sekä Lotta Nevalaisen 0,14 sekunnin ennätysparannus 50 metrin vapaassa lukemiin 25,96.

Barcelonan MM-uinteihin Uimaliiton esitysrajan on nyt saavuttanut kymmenen uimaria.

Oskarin uintien tulokset