Jouni Seppäsestä kilpailu- ja tapahtumakoordinaattori

#UUTINEN 16.4.2018

Toukokuun alussa Uimaliitossa uutena työntekijänä aloittaa Jouni Seppänen, jonka harteilla on uintiurheilulajien kilpailujärjestelmien, kilpailujen ja tapahtumien kehittäminen.

Jouni Seppänen aloittaa toukokuun alussa kilpailu- ja tapahtumakoordinaattorina. Kuva: Jussi Salminen

Uimaliiton uuteen kilpailu- ja tapahtumakoordinaattorin tehtävään on valittu yhteiskuntatieteiden maisteri, Jouni Seppänen. Hän aloittaa toimessaan toukokuun alussa.

Seppäsen toimenkuvaan kuuluu kehittää Uimaliiton strategian suunnassa uutta tapahtumallisuutta Uimaliiton tarjontaan, jossa isoa osaa näyttelevät kansalliset arvokilpailut. Isossa kuvassa kilpailujärjestelmään haetaan lisää yhtenäisyyttä uintiurheilun kaikissa eri lajeissa. Kansallisen arvokilpailutoiminnan koordinoinnissa Seppänen auttaa jäsenseuroja kilpailujen suunnittelussa ja toteuttamisessa, mutta myös Rollo-tapahtuman ja Ui kesäksi kuntoon -kampanjan kehittäminen ovat tulevien vuosien työlistalla.

– Jounin tehtävänkuva on uusi, ja se kättelee Uimaliiton isoa strategista tavoitevalintaa "kilpailuista tapahtumiin". Taustansa ja koulutuksensa vuoksi Jouni sopii tähän tehtävään hyvin, sanoo Uimaliiton toiminnanjohtaja Eerika Laalo-Häikiö.

Lisää uutta yleisöä uusiin lajeihin

40-vuotias Jouni Seppänen on opiskellut urheilujohtamista ja hänet tunnetaan jo uimahyppyjen lajikoordinaattorina. Helsinkiläinen on innoissaan uudesta työstään:

– Tämä kiinnostaa minua todella paljon, on kivaa päästä tapaamaan uusia ihmisiä ja laajentamaan lajituntemustani. Odotan innolla, että pääsemme kehittämään uintiurheilun tapahtumallisuutta siihen suuntaan, että lajiemme pariin saataisiin lisää yleisöä sekä määrällisesti että taustallisesti muistakin lajeista, Seppänen kertoo.

Käytännössä kilpailujärjestämisen kokemusta Seppäsellä on jo uimahyppyjen parista, jossa hän jatkaa edelleen lajikoordinaattorina. Hän näkee monilajisuuden Uimaliiton tapahtumissa mahdollisuutena mieluummin kuin rajoittavana asiana.

Kirsi Yrjölä jatkaa sijaisena

Ensi kesän nuorten EM-kilpailujen projektiassistenttina tällä hetkellä toimiva Kirsi Yrjölä on valittu Uimaliiton lajipalvelu- ja koulutusassistentin sijaiseksi. Hän jatkaa Annimari Korhosen äitiysvapaan sijaisena kesän nuorten EM-kisojen jälkeen.

– NEM-kisaprojektin aikana Uimaliiton toimialat ovat auenneet itselleni hyvin ja haluan olla mukana myös jatkossa, Yrjölä iloitsee.

Helmikuussa kisaprojektissa aloittanut Yrjölä pääsee kesän jälkeen toteuttamaan täysipäiväisesti kansainvälisten tapahtumien lajipalveluita ja koulutusten organisointia.