Jenna Laukkanen aloitti ennätysvauhtia Budapestissa

#UUTINEN 23.7.2017

Välieräpaikat karkasivat suomalaisilta MM-kisojen avausjaksossa sunnuntaina. Riku Pöytäkivi ui sinivalkoisten parhaan sijoituksen, mutta Jenna Laukkanen oli ainoa ennätykseen yltänyt.

Jenna Laukkanen sai hyvän alun MM-kisoilleen. Kuva: Jussi Salminen

Jenna Laukkanen venytti uuden ennätysaikansa Budapestin MM-uintien avauslajissaan 200 metrin sekauinnissa. Sotkamolainen ui aikaan 2.14,70 ja kohensi mukavat 0,63 sekuntia reilun vuoden vanhaa ennätystään sijoittuen 25:nneksi.

– Huh huh, kylläpäs se hapotti, aloitin liian lujaa omaan sekauintikuntooni nähden. Mutta hyvä uinti tuolta nollaradalta ja ensimmäinen starttikin vielä, Laukkanen tuumi.

Jatkoon oma ennätys ei kuitenkaan vienyt, sillä välieriin vaadittiin lähes alle 2.13. Tanja Kylliäisen vuonna 2015 uima Suomen ennätys tuli kuitenkin Laukkasta lähemmäksi. SE kirjataan aikaan 2.14,20, eli marginaalia on enää puoli sekuntia.

– Olihan se vähän mielessä tuossa, mutta olen tähänkin tosi tyytyväinen. Hyvä aloitus MM-kisoille.

Laukkanen jatkaa heti maanantaina satasen rintauinnilla.

Pöytäkivellä paras sijoitus

Riku Pöytäkivi hyppäsi heti päämatkalleen Budapestin MM-altaaseen. Hän perhosteli 50 metriä aikaan 23,91 ja päätyi jaetulle 22. sijalle.
– En missään nimessä ole tyytyväinen, mutta kunto on hyvä. Tähän uintiin sattui paljon pieniä virheitä, mutta silti se oli lähes paras aamu-uintini, 23,85 olen tullut parhaimmillaan alkuerissä, vaikka siihen onkin hölmöä verrata, Pöytäkivi raportoi.

Startissa silmin nähden vaikeuksista kärsinyt Pöytäkivi saavutti kuitenkin vierellään uineita ennen maaliintuloa.

– Delfiinipotkut veden alla ovat vahvuuteni, mutta nyt ne jäivät johonkin 13 metriin, kun vauhti putosi veteenmenossa. Viimeiset 10 metriä olivat myös melkoista rutistusta, Pöytäkivi analysoi videon nähtyään.

Välieriin vaadittiin 23,66, mikä on pari sadasosaa hitaammin kuin Pöytäkiven ennätys. Kiusallisen lähelle jäänyt jatkopaikka antaa sisua Pöytäkiven tuleviin startteihin, keskiviikon sekajoukkueviestiin ja perjantain satasen perhoseen.

– Koko kausi on menty 50:sen mukaan, joten satanen on kyllä aika arvoitus, hän hymyili.

Mattsson jäi tasostaan historiallisen kovassa seurassa

Satasen rintauinnilla MM-kisansa aloittanut Matti Mattsson oli hieman hämillään vauhdistaan ajalla 1.01,92. Se sijoitti porilaisen vasta 36:nneksi.

– No, kohtalainen uinti, mutta tulihan tuo pari viikkoa sitten aika paljon kovempaa, Mattsson viittasi SM-uintien SE-tulokseen 1.01,12.

– Starttihan on kaikille samanalainen, mutta ihan hirveän kauan pidettiin siinä starttiasennossa, ihan kuin Riossakin. Toinen altaanmitta oli aika hyvä, ensimmäisellä käsiveto meni tosi pitkäksi koko ajan, Mattsson analysoi.

Rintauinnin taso kehittyy hengästyttävää vauhtia. MM-välieriin vaadittiin ensi kertaa alle minuutin tulos, 59,95, mikä on yli kolme kymmenystä kovempi kuin Riossa. Edes kumipuvuilla ei ole nähty näin kovaa tasoa rintauinnissa.

Mattssonin urakka jatkuu torstaina 200 metrin rintauinnilla.

MM-fiilikset tuoreimpina Uimaliiton Twitterissä

Kuvasatoa Uimaliiton Instagramissa