Jari Nordblom maajoukkueen ruoriin

#UUTINEN #UINTI 21.2.2019

Parauinnin vastuuvalmentajaksi on valittu pitkän linjan uintivalmentaja Jari Nordblom. Hänen vastuullaan on parauinnin maajoukkueen tie kohti ensi vuoden paralympialaisia Tokiossa.

Jari Nordblom on parauinnin uusi vastuuvalmentaja. Kuva: Sanna Airaksinen

Uimaliiton uinnin valmennustiimi saa vahvistuksen 34-vuotiaasta Jari Nordblomista. Uutena parauinnin vastuuvalmentajana hänen toimenkuvaansa kuuluu paralympiatasolle tähtäävän uintitoiminnan kehittäminen, jolloin puhutaan EM-tasolla olevista urheilijoista. Hän toimii myös parauinnin maajoukkueen johtotehtävissä tulevissa arvokilpailuissa.

– Olen innoissani tästä. Tunnen nykyiset maajoukkueuimarit ja nuoret haastajatkin jo hyvin, ja odotan innolla, että pääsen ehkä tuomaan jotain uutta mukaan maajoukkueen toimintaan, Nordblom kertoo.

Hän on ollut tiiviisti mukana vammaisuinnissa jo kymmenisen vuotta, mutta katsoo nyt toimintaa uudesta näkökulmasta. Nordblom muistetaan EM-kisoihin asti kurottaneen parauimari Mikael Natusen henkilökohtaisena valmentajana ja nyt hän luotsaa MM-kultaakin voittanutta Meri-Maari Mäkistä. Osaamista Nordblomilla on myös ratakelauksen puolelta, hän valmentaa nykyään myös paralympiavoittaja Toni Piispasta.

Paralympiadi on jo yli puolenvälin

Uinnissa kuljetaan vahvaa polkua kohti Tokion paralympiauinteja. Jatkuvasti vankistuva pohja vammaisuinnin seuratoiminnassa leventää hartioita myös maajoukkueessa.

– Jari saa hyvän pohjan luotsattavakseen parauinnin maajoukkueessa ja hän tuo jämäkän otteen maajoukkueen kehittämiseen. Jarin osaamisen monipuolisuus on omaa luokkaansa ja on hieno asia saada hänet vastuuvalmentajaksi, Uimaliiton toiminnanjohtaja Sanna Airaksinen toteaa.

Tokion paralympialaisiin on aikaa enää 18 kuukautta. Suomen uintijoukkue oli Riossa jo kolmen uimarin vahvuinen, eikä Nordblom näe mahdottomuutena, että joukkue voisi kasvaa taas Tokiossa.

– Meillä on 3–4 potentiaalista paralympiauimaria, joten toivotaan, että saadaan uusiakin mukaan ja hyviä tuloksia, Nordblom linjaa.

Vuoden 2019 parauinnin MM-kilpailut ovat edelleen ilman järjestäjää ja ajankohtaa, kun Malesia menetti kilpailut syrjinnän vuoksi.