Jännittävä viestifinaali luvassa EM-altaassa!

#UUTINEN 14.12.2017

Mimosa Jallow teki torstaiaamuna uuden aluevaltauksen ottamalla nimiinsä ensimmäisen perhosuinnin Suomen ennätyksen. Jenna Laukkanen ui välieriin, ja sekajoukkueen viestifinaalista tulee hiuksia nostattava.

Mimosa Jallow hurjasteli perhossprintissä alle 26 sekunnin. Kuva: Jussi Salminen

Kampuksen Plaanin Mimosa Jallow ui välieriin 50 metrin perhosuinnissa. Jallow otti nimiinsä Suomen ennätyksen uudella sekuntiluvulla, 25,96. Tämä toi sijan 11 alkuerissä, joten Jallow nähdään vielä illalla taistelemassa finaalipaikasta.

– Olen niin pitkään halunnut uida tämän alle 26 sekuntia ja nyt se tuli, tosi hienoa. Käännökseni ovat hitaita, mutta nyt käännös ja maaliintulo ainakin osuivat ihan kohdilleen, Jallow iloitsi.

Suomen ennätys oli tässä lajissa jo verrattain vanha, Sini Kuutamon 26,12 vuodelta 2012. Jallowilla on nyt nimissään lyhyen radan 50 metrin matkojen Suomen ennätyksistä kaikki lajit, paitsi rintauinti.

Välierät uidaan Suomen aikaa klo 18.00 ja finaali klo 19.48.

Laukkanen ui ennätysrikkaassa sekauinnissa välieriin

Naisten 100 metrin sekauinnissa suomalaiset paukuttivat omia ennätyksiään. Vilma RuotsalainenVeera Kivirinta ja Lotta Upanne onnistuivat oikealla hetkellä nostamaan tasoaan sekauinnin sprinttimatkalla, heistä korkeimmalle ylsi arvokisojen ensikertalainen Vilma Ruotsalainen ajalla 1.02,30. Hän paransi yli 1,5 sekuntia ennätystään ja sijoittui 20:nneksi.

Ainoa suomalaisnainen, joka ei uinut ennätystään, oli Jenna Laukkanen. Hän pääsee yrittämään uudestaan torstai-illan välierissä, sillä sotkamolaisen aika 59,66 riitti kolmanteen sijaan Unkarin Katinka Hosszun ja Ruotsin Sarah Sjöströmin vanavedessä. Välierät kisataan klo 19.15 ja finaali perjantai-iltana.

Viestitunnelmaa finaaleissa

Suomi oli odotetun vahva sekajoukkueiden 4x50 metrin sekauintiviestissä. Mimosa Jallow, Jenna Laukkanen, Riku Pöytäkivi ja Ari-Pekka Liukkonen kellottivat varman tuloksen 1.39,34. Tämä toi kolmannen sijan Ranskan ja Puolan jälkeen. Kärkikaksikkokaan ei yltänyt aamulla alle 1.39:n, joten luvassa on tiukka EM-finaali, Suomen takana vain sadasosan päässä on Hollanti. Suomen elokuinen SE on erittäin kilpailukykyinen 1.38,71. Viestifinaali alkaa klo 20.00.

Suomalaistulokset Uimaliiton EM-kisasivulla

Seuraa maajoukkuetta Uimaliiton Twitterissä

Kisat suorana Yle Areenassa (klo 10.30 ja 18.00)