Jallowin sprinttivauhti häikäisee EM-kisoissa

#UUTINEN 14.12.2017

Mimosa Jallow oli todella täpärällä heilahtaa finaaliin lyhyimmässä perhosuinnissa ja viestissä selkäuinti kulki ennätysvauhtia. Jenna Laukkanen varmisti jo kisojen toisen finaalinsa, se koittaa perjantaina.

Mimosa Jallow ui epävirallisen SE-ajan sekajoukkueiden viestin aloitusosuudella. Kuva: Jussi Salminen

Mimosa Jallow ui 50 metrin perhosuinnin välierävaiheessa uuden Suomen ennätyksen ja jakoi yhdeksännen sijan kisaennätystä pitävän Sarah Sjöströmin kanssa. Jallow paransi aamuista SE-aikaansa 0,16 sekuntia lukemiin 25,80.

– Olipas se hauskaa! Ihmettelin, kun toinen altaan mittakin tuntui niin hyvältä ja tuli helposti, Jallow iloitsi.

Marginaalia finaalipaikkaan jäi vain kaksi sadasosasekuntia, mutta se ei Jallowin hymyä hyydyttänyt.

– Ei se kyllä tässä kohtaa haittaa, vaikka tietysti olisi ollut hienoa uida finaalissakin. Mutta paransin jo aamulla enkkaa niin paljon, ja nyt vielä lisää, että olen kyllä tähän tyytyväinen. Ja nyt pääsee keskittymään siihen viestifinaalin selkäuintiin.

Perhosfinaalin toteutuessa Jallowin loppuillan ohjelma olisi ollut julma. Perhosfinaalin ja viestifinaalin välinen aika on vain 12 minuuttia.

Olympiavoittaja ja maailmanmestari Sarah Sjöströmiä ei juuri harmittanut finaalikarsiutuminen:

– Se oli vahinko, minulla on tänään monta starttia, ja yritin säästellä voimia. Olisin pystynyt uimaan sekunnin kovempaa, Sjöström tuumi medialle.

Laukkanen lupaili parannusta finaaliin

Jenna Laukkanen ui kolmannelle sijalle 100 metrin sekauinnin välierissä. Sotkamolaisen tulos oli 59,43, mikä sivuaa hänen kauden parastaan ja uransa toiseksi parasta aikaa, ennätys 59,00 kirjataan vuoden takaisista lyhyen radan MM-kisoista. Edelle semifinaaleissa ehtivät alkuerien tapaan Katinka Hosszu ja Sarah Sjöström.

– Vähän vielä hakemista, niin kuin aamullakin, varsinkin käännöksissä. On siinä vielä aika paljon parannettavaa, mutta jätetään jotain sinne finaaliin hampaankoloon, Laukkanen vihjaili.

Sekauinnin finaali kisataan perjantaina Suomen aikaa klo 19.25. Suomen ennätys on kumipukujen aikakaudelta, Hanna-Maria Seppälän nimissä vuodelta 2009 lukemin 58,86.

Viestissä odotukset eivät täyttyneet

Suomen sekajoukkueella oli kaksijakoiset tunnelma 4x50 metrin sekauintiviestin jälkeen. Kovasti EM-mitalia janonneet Mimosa Jallow, Jenna Laukkanen, Riku Pöytäkivi ja Ari-Pekka Liukkonen joutuivat tyytymään seitsemänteen sijaan tuloksella 1.38,80. Palkintopallille jäi marginaalia 1,05 sekuntia.

– Mimosa ja Riku vetivät tosi hyvin, itselläni jäi sellaiset kuusi kymmenystä omasta tasostani, Jennalla ehkä vähän vähemmän, joten ehkä se sekunti siitä kasautui, ankkurina uinut Liukkonen kertoi ankkuriosuudestaan numeroin 20,78.

– Ehkä sekauinnin välierä tuossa vähän painoi ja käännökseni oli huono, Laukkanen totesi osuusajastaan 29,26.

– Puoli sekuntia parantui aamusta ihan vain finaalifiiliksellä, hyvä uinti, Pöytäkivi niputti. Hän pisteli osuutensa lähes tismalleen samaa vauhtia kuin viestin SE-rykäisyssä elokuussa, 22,31.

Onnellisin oli aloitusosuuden uinut Mimosa Jallow, jonka osuusaika 26,45 olisi uusi Suomen ennätys, jos kyseessä ei olisi ollut sekajoukkueviesti, jonka aloitusosuus ei ole ennätyskelpoinen.

– Hyvä aika, Jallow iloitsi.

Suomen ennätys jäi voimaan yhdeksällä sadasosalla, elokuun maailmancupissa sama kokoonpano ui ajan 1.38,71.

Suomalaistulokset Uimaliiton EM-kisasivulla

Seuraa maajoukkuetta Uimaliiton Twitterissä

Kisat suorana Yle Areenassa (klo 10.30 ja 18.00)