Jallowilla hapokas iltapuhde EM-altaalla

#UUTINEN 16.12.2017

Mimosa Jallow tempaisi iltasessiossa kolme starttia, joista viimeisten väli oli vain viitisen minuuttia, mikä väistämättä maksoi kymmenyksiä viestissä. Päivän paras veto jäi yllättäen aamuun.

Mimosa Jallow toteutti hurjan rankan kisaurakan neljännessä finaalijaksossa. Kuva: Jussi Salminen

Mimosa Jallow ui 50 metrin selkäuinnissa heti alkuillasta. Välierien aika 26,71 ei kohentanut aamuista SE-tulosta, mutta täytti jyväskyläläisen tavoitteen ja toi finaalipaikan kuudenneksi nopeimpana.

Jakson loppupuolella Jallow starttasi uransa toisessa arvokisojen finaalissa ja sijoittui seitsemänneksi. Kello näytti 26,64, eli hän onnistui parantamaan hieman vauhtiaan alkuillan välierästä.

– Aika nyt ei ollut niin hyvä, mutta finaali oli tavoite ja se tuli, Jallow iloitsi.

– Käännös se ongelma taitaa olla, joten odotan nyt innolla pitkän radan kautta ja ensi kesää.

Mitaleille vaadittiin 26,40, mikä olisi tarkoittanut uutta Suomen ennätystä, mutta Jallow ei nähnyt rimaa korkeana.

– Kyllä se minulle realistinen on, pystyisin tulemaan ehkä siitä kovempaakin, 26 ja alaosat ehkä, mutta tänään se ei vielä onnistunut. Kolme kovaa starttia sain kuitenkin tänään, ja yllättäen aamu oli tällä kertaa paras.

Pintautumisessa häikkää

Riku Pöytäkiven välieräuinti 50 metrin perhosessa ei onnistunut. Hän kellotti täsmälleen saman ajan, 23,02, kuin alkuerissäkin. Sijoitus oli 16:s.

– Pintautuminen epäonnistui täysin, se tuli liian syvältä ja siihen tökkäsi. Se sitten kertautui niin, että käännös ei osunut, vaan tulin melkein naamalleni seinään ja siitä ei ponnistus enää onnistu. Harmittaa tietysti täällä jäädä 23 sekunnin päälle kun ihan pikkukisoissakin olen sen alle päässyt, Pöytäkivi harmitteli.

Finaaliin vaadittiin 22,80, mikä on vain neljä sadasosaa Pöytäkiven SE-aikaa kovempi.

Viestifinaalissa kaksi sijaa takapakkia

Suomen sekajoukkue 4x50 metrin vapaauintiviestin finaalissa sijoittui kuudenneksi. Valmentaja Marko Malvelan nelikko Anton HerralaAri-Pekka Liukkonen, Mimosa Jallow ja Marlene Niemi kellottivat 1.31,58. Tulos heikkeni aamun ajasta 0,17 sekuntia. Anton Herrala ja Ari-Pekka Liukkonen onnistuivat parantamaan osuusaikojaan.

– Pikkuhiljaa parempaan päin, hyvä, totesi Herrala ja Liukkonen allekirjoitti treenikaverinsa lausunnon.

Mimosa Jallowin palautumisaika selkäuintifinaalista oli vain muutamia minuutteja, joten hänen osuutensa oli noin seitsemän kymmenystä aamua hitaampi.

– Huh, miten paljon hapotti, ehdin kävellä luiskan alas kokoontumispaikalle ja sitten takaisin ylös, Jallow puhisi.

Marlene Niemi paransi finaalissa myös hieman vauhtiaan, mutta eniten hän iloitsi huippuhyvää vaihtoa ankkuriosuudelle lähtiessään, vaihtoaika oli vain neljä sadasosaa.

– Tuliko hylkäys? Niemi pelästyi aluksi.

– No sehän oli hyvä vaihto, tuo antaa hyvää virtaa huomiselle päämatkalle, hän jatkoi.

Sekajoukkueviestin taso on noussut, sillä edellisissä EM-uinneissa Suomi oli tämän viestin viides, vaikka aika oli kolmasosasekunnin tämän kertaista hitaampi.

Suomalaistulokset Uimaliiton EM-kisasivulla

Seuraa maajoukkuetta Uimaliiton Twitterissä

Kisat suorana Yle Areenassa (klo 10.30 ja 18.00)