Huippuvauhtia SM-uintien sprinttierissä!

#UUTINEN 25.4.2015

Tessa Nurminen ja Sami Aaltomaa kauhoivat käsittämättömän kovat ajat lauantaiaamun alkuerissä. Nurminen vetäisi melkein Rion A-rajan ja Aaltomaa alitti kolmantena suomalaisena 28 sekuntia.

Tessa Nurminen sai dettagliati kohdilleen sprinttivaparissa ja tykitti huippuajan! Kuva: Jussi Salminen

Eura Swimming Teamia edustava Tessa Nurminen oli nopein naisten 50 metrin vapaauinnin alkuerissä lauantaiaamuna Vaasan SM-uinneissa. Nurminen ui aikaan 25,38 ja lohkaisi reilut kaksi kymmenystä omasta ennätyksestään. Hän myös alitti Suomen Uimaliiton asettaman esitysrajan elokuisiin Kazanin MM-uinteihin. FINA:n A-raja MM-altaaseen on 25,23, mutta lähempänä on Rion olympialaisten A-raja, 25,28.

– Tosi hyvin meni. Tekniikkaa on vähän viilattu ja nyt laitettiin kaikki peliin heti tähän aamuun. En osannut yhtään sanoa mitä sieltä tulee, mutta nyt ei ole olympiarajaankaan kuin kymmenys, Nurminen iloitsi ja odottaa innolla välieräuintia, jossa vierellä on enemmän kirittäjiä.

Aaltomaa ohitti Wihannon, Ratilaisen, Tuomolan ja Pihlavan!

Oulun Uinnin Sami Aaltomaa ui myös MM-uintien esitysrajan alle päälajissaan 50 metrin rintauinnissa. Hän petrasi peräti 0,75 sekuntia omaa ennätystään lukemiin 27,72. MM-raja alittui kuudella sadasosalla eikä A-rajaankaan jäänyt kuin 0,14 sekuntia.

– Hyvältä tuntuu, tekniikka oikein imi uintia eteenpäin. Treenit on kulkenut tosi hyvin ja odottelinkin sellaista 28:n alitusta, Aaltomaa myhäili.

Hän nousi myös suomalaisten kaikkien aikojen tilastossa kohisemalla. Hän oli matkan kuudenneksi nopein, mutta nousi nyt kakkoseksi Eetu Karvosen jälkeen.

– Vielä riittää nälkää illan välieriin, Aaltomaa vihjaisi.

SM-kisasivu
HUOM! Iltajakso Vaasassa alkaa lauantaina jo klo 16.00.