Glasgow'n avausaamu ei tuonut välieriä

#UUTINEN 3.8.2018

Pitkän radan EM-uintien ensimmäiset alkukilpailut eivät tuottaneet välieriä suomalaisille. Pari henkilkohtaista ennätystä kuitenkin nähtiin ja debytantitkin suoriutuivat mallikkaasti.

Mimosa Jallow. Kuva: Jussi Salminen

Pitkän radan EM-uintien ensimmäiset alkukilpailut eivät tuottaneet välieriä suomalaisille. Lähimmäs jatkopaikkaa kurotti Mimosa Jallow, joka päätyi 50 metrin vapaauinnissa jaetulle 19. sijalle ajalla 25,53. Viimeisestä semifinaalipaikasta kamppailtiin tasaisesti, sillä Jallow'n edelläkin 17. sija oli jaettu neljä sadasosasekuntia nopeammalla ajalla, mikä jäi myös lopulta marginaaliksi välieriin johtaneeseen uusintauintiin. Peruutuspaikkojakaan semifinaaleihin ei ilmaantunut. Jallow’n Suomen ennätys on 24,90. Kisat jatkuvat jo lauantaina tärkeällä 50 metrin selkäuinnilla.

TaTU Tampereen Ida Hulkko avasi toiset EM-kisansa ennätysajalla. Hän oli 50 metrin vapaassa 44:s alittaen ensimmäistä kertaa 27 sekuntia lukemin 26,76. Sivumatkalla kellotettu hulppea ennätysparannus antoi tamperelaiselle hyvää itseluottamusta kohti rintauintistartteja.

Mäkelä lämmitteli ennätyksellä perhosmatkoilleen

Riihimäen Uimaseuran Niko Mäkelä starttasi 50 metrin selkäuinnissa. Hän yltyi ennätysvauhtiin lukemin 26,66, mikä paransi viisi sadasosaa tuoretta Jyväskylän SM-uinneissa syntynyttä omaa ennätystä.

– Tosi tyytyväinen olen, mutta startti ei ollut ihan niin hyvä kuin olisin halunnut sen olevan, mutta ei se nyt ihan huonokaan ollut. Meillä Riihimäellä nuo selkäuintistarttien tangot ovat ihan eri korkeudella kuin täällä, joten tässä on ollut vähän harjoittelemista selkäuinnin lähdön kanssa täällä, Mäkelä raportoi.

Riihimäkeläisen seuraavat matkat ovat maanantain perhosuintisprintti ja keskiviikon perhosuintisatanen. Molemmissa on myös alla tuore ennätys Jyväskylän SM-uinneista.

Debytantit heti hyvässä vireessä

Suomen joukkueen ensikertalaiset Sergei Kuznetsov ja William Wihanto olivat myös ensimmäisenä päivänä altaassa, eivätkä jäätyneet isojen kisojen lähdöissään. Kuznetsov ui 50 metrin selkäuinnin aikaan 27,35, se uupui vain seitsemän sadasosaa hänen kauden parhaastaan.

Wihanto kokeili vauhtiaan satasen rintauinnissa. Tulos 1.05,47 oli Wihannon kauden paras noteeraus, vaikka hän on virittäytynyt 50 metrin matkalle, joka kisataan tiistaina.

Lisää valokuvia Uimaliiton Facebookissa ja Instagramissa

Seuraa EM-joukkueen tuloksia myös Twitterissä

Katso EM-kisojen faktat ja ohjelmat Uimaliiton EM-kisasivulta

EM-uintijoukkueen infopaketti