EM-mitaleista uidaan perjantaista torstaihin

#UUTINEN 2.8.2018

Pitkän radan EM-uinnit käynnistyvät perjantaina Glasgow'ssa. EM-uimahypyt alkavat puolestaan maanantaina Edinburghissa. Kisoja voi seurata kattavasti Ylen ja Eurosportin välityksellä.

EM-uinnit kisataan Glasgow'n uintikeskuksessa, jossa tunnelma nousee kompaktissa koossa varmasti kattoon. Kuva: Jussi Salminen

Katso Uimaliiton YouTube-kanavalta, kun uimarit Mimosa Jallow ja Jenna Laukkanen seikkailevat Glasgow'n keskustassa Yle Urheilun reporttereina.

Glasgow isännöi uinnin ja taitouinnin EM-kisoja ja uimahypyt kisataan 75 kilometrin päässä Edinburghissa. Uintiurheilulajit ja Glasgow'ssa kisattavat pyöräilyn, golfin, voimistelun, soudun ja triathlonin kilpailut yhdessä Berliinin yleisurheilun EM-kisojen kanssa muodostavat Super EM -tapahtuman.

Kisoja voi seurata Ylen kanavilla ja Eurosportilta. Yle Areena näyttää suorana kaikki uinnin kilpailujaksot.

Uimarit valmiina altaaseen

Pitkän radan EM-uinnit kisataan toista kertaa peräkkäin Iso-Britanniassa. Glasgow isännöi kisoja Tollcross Swimming Centressä. Uintikeskus on nähnyt useita isoja kilpailuja, muun muassa vuoden 2014 Kansainyhteisön uintikilpailut ja vuotta myöhemmin parauinnin MM-kilpailut.

Suomella on kisoissa 14 uimarin joukkue. Starteissa nähdään kuitenkin 13 uimaria, sillä Matias Koski joutui vetäytymään pois kisasta viime hetkillä olkapäävamman vuoksi. Poikkeuksellista on se, että miehiä on tällä kertaa selvästi naisia enemmän. Jalkeilla on suhteellisen kokenut joukkue, keski-ikä on 22,9 vuotta. Aikuisten arvokisojen ensikertalaisia joukkueessa on kaksi, Sergei Kuznetsov ja William Wihanto. Peräti seitsemän Suomen uimareista on lähtölistoilla välierätasolla, eli vähintään 16 parhaan joukossa.

Edellisistä pitkän radan EM-uinneista on puolustettavana kaksi mitalia, Jenna Laukkasen 50 metrin rintauintipronssi, ja naisten sekauintiviestin pronssi.

Viestilajeissa peruutuksia

Suomi ottaa osaa uinnin EM-kilpailujen viestilajeissa ainoastaan naisten ja miesten sekauintiviesteihin. Muut Suomelle ilmoitetut viestilajit peruutettiin. 4x100 metrin sekauintiviestit ajoittuvat EM-uintien viimeiselle päivälle, torstaille 9. elokuuta.

– Muiden viestien osalta kisaohjelma on haasteellinen, sillä viestilajien kanssa samoihin kisajaksoihin osuu paljon parhaiden mahdollisten viestijoukkueiden uimareiden henkilökohtaisia päämatkoja, kertoo joukkueenjohtaja Jari Varjonen.

Haasteita parhaiden mahdollisten viestijoukkueiden muodostamiselle asettavat myös loukkaantumiset. Matias Koski vetäytyi kisoista olkapäävamman vuoksi ja Ari-Pekka Liukkosen selkävaivojen vuoksi häntä ei rasiteta täydellä viestiohjelmistolla.

– Tänä vuonna meillä ei ole mitalimahdollisuuksia viesteissä, eikä olympiapaikkojakaan jaeta vielä, joten katsoimme parhaaksi peruuttaa kaikki muut viestit paitsi päätöspäivän sekauintiviestit, Varjonen jatkaa.

Katso EM-kisojen faktat ja ohjelmat Uimaliiton EM-kisasivulta

EM-uintijoukkueen infopaketti

Kisasivut: www.glasgow2018.com

Tulospalvelu: glasgow2018.microplustiming.com