EM-finaalien konkari ja debytantti

#UUTINEN 9.8.2018

Viikon mittaiset pitkän radan EM-uinnit saatiin päätökseen torstaina Glasgow'ssa vahvoissa suomalaistunnelmissa. Kisojen kolmesta suomalaisfinaalista kaksi koettiin viimeisessä jaksossa.

Kuva: Jussi Salminen

Ari-Pekka Liukkonen ja Ida Hulkko uivat EM-uintien finaaleissa kisojen päätöksessä. Liukkonen oli pitkän radan EM-finaalissa jo neljättä kertaa peräkkäin ja tällä kertaa tulos oli vaisuin, mutta lähtökohdat huomioon ottaen seitsemäs sjia oli erinomainen noteeraus. Vielä keskiviikkoaamuna ennen alkueriä Liukkosesta itsestään tuntui, että edes semifinaaleihin pääsy olisi utopiaa. Finaalissa jyväskyläläisen kello pysähtyi lukemiin 22,11.

– Maaliintulo oli aika heikko, siinä olisi ollut otettavissa pois, mutta ei tässä nyt ihan viimeiseksikään jääty ja tällaisen vaikean kauden ja selkävaivojen jälkeen finaalipaikka oli jo iso yllätys, Liukkonen tuumi.

Mitaleille vaadittiin 21,68 ja välieräajallaan 21,96 Liukkonen olisi ollut jo kaksi pykälää korkeammalla. Hänen Suomen ennätyksensä on viime kesän 21,58.

Hulkollakin oli vain voitettavaa

Ida Hulkko lähti rempseällä tyylillään 50 metrin rintauintifinaaliin 5. sijalta ja viidenneksi hän myös päätyi. Vauhti hidastui välieristä lähes puoli sekuntia, joten taso niiasi finaalissa hänen takanaankin.

– Ei kyllä harmita, lähdin sellaisella mielellä finaaliin, että sieltä tulee mitä tulee. Kyllähän sen verryttelyssä tänään huomasi, ettei ollut sellainen tahti kuin eilen ja vähän alkaa jo painamaan. EM-viitonen ensimmäisissä pitkän radan kisoissa, niin olen tyytyväinen, Hulkko kertoi.

Mitaleille vaadittiin 30,41.

Vielä viime kesän pääkilpailuissaan SM-altaassa Hulkko edusti Mikkelin Uimaseuraa ja ennätys rintauintisprintissä oli 31,39, joten kehityskäyrä on ollut todella huima, kun hänellä on nyt Suomen ennätys lukemissa 30,53. Seuraavalla kaudella Hulkko aloittaa opiskelut ja valmentautumisen Floridan yliopistossa.

Jallow piti Suomen mitalikannassa

Suomi saavutti 13 hengen joukkueellaan Glasgow'ssa kolme finaalipaikkaa, kaikki eri uimarien toimesta. Suomen ennätyksiä kirjattiin neljä, joista yksi oli myös Pohjoismaiden ennätys. Mimosa Jallow piti pronssillaan Suomen pitkän radan EM-kisojen mitaliketjussa, joka on kestänyt katkeamattomana vuoden 2014 Berliinin kisoista. Kaikkiaan Suomella on nyt 22 pitkän radan EM-mitalia.

Lisää valokuvia ja uutisia Uimaliiton FacebookissaInstagramissa ja Twitterissä

Katso EM-kisojen faktat ja ohjelmat Uimaliiton EM-kisasivulta