Cetus oli pitelemätön kotikisoissaan

#UUTINEN 23.11.2015

Sunnuntaihin päättyneet SM-uinnit olivat isäntäseura Cetuksen juhlaa. Espoolaiset voittivat kaikki piste- ja mitalitaulukot. Kisat kruunautuivat miesten sekauintiviestin SE-juhliin.

Mimosa Jallow sai 50 metrin selkäuinnin alkueristä juuri sen mitä hakikin. Kuva: Peter von Weissenberg

Viimeisen kisapäivän aamuna Kampuksen Plaania edustava Mimosa Jallow nappasi 50 metrin selkäuinnin Suomen ennätyksen Anni Alitalolta. Jallow ui alkuerien ylivoimaiseen voittoon tuloksella 27,41 kohentaen seitsemän sadasosasekuntia Alitalon viime MM-uinneista voimassa ollutta SE:tä. Jallowilla oma ennätys oli 27,57.

– Käännös meni vähän pieleen, se olisi voinut olla vähän nopeampi, mutta ihan hyvä uinti, Jallow iloitsi.

– Kyllä ennätystä vähän odotin, kun pitkällä radalla tuo ”vinsta” on kehittynyt aikalailla, ja lyhyen radan ennätykseni oli siihen nähden vähän huono.

Jallow kuitenkin peruutti 50 metrin selkäuinnin SM-finaalinsa saatuaan alkuerissä juuri sen mitä halusikin, Suomen ennätyksen.

– Satsaan illalla satasen vapaauintiin ja viestiin, siksi peruutin finaalin, kun aamulla tuli jo noin hyvä tulos. Kyllä EM-kisoissa sitten saa uida taas selkää ihan tarpeeksi, Jallow sanoi jo 10 päivän kuluttua alkavia Israelin EM-uinteja odottaen.

Sunnuntaiaamuna vaikutuksen teki myös Aurajoen Uinnin Nikita Saunonen voitettuaan poikien 100 metrin vapaauinnin mestaruuden ajalla 49,55, mikä oli uusi kilpailuennätys ja Saunosen ensimmäinen 50 sekunnin alitus.

13-vuotias Swimming Jyväskylän Mia Pentti vei puolestaan 17-vuotiaiden tyttöjen 50 metrin selkäuinnin mestaruuden huippuajalla 29,10. Pentin ennätys koheni peräti 0,57 sekuntia.

Viestissä Cetus petrasi melkein sekunnilla

Cetus Espoon Antti Latikan valmistautuminen kohti Rion paralympiauinteja sai hyvää vauhtia Espoon SM-uintien päätösillasta. Näkövammaisten luokassa kilpaileva Latikka voitti 50 metrin selkäuinnin huipputuloksella 27,60 saaden koko kisojen suurimman pistepotin 967. Latikka paransi omaa vammaisuinnin Suomen ennätystään peräti 1,26 sekuntia.

Hanna-Maria Seppälän ja Mimosa Jallowin kohtaaminen 100 metrin vapaassa päättyi Seppälän voittoon ajalla 54,00. Jallow nappasi hopeaa 54,73. Pronssia otti Tessa Nurminen ajalla 55,97.

Fanny Teijonsalo jatkoi ilmiömäisiä uintejaan sunnuntai-iltana 50 metrin selkäuinnissa. Hän hätyytti Mimosa Jallowin aamulla uimaa SE-tulosta ajalla 27,60, eli vain 0,19 sekuntia SE:tä hitaammin. Teijonsalon oma ennätys koheni samalla peräti puoli sekuntia.

Miesten 4x100 metrin vapaauintiviestissä nähtiin Ari-Pekka Liukkosen paluu altaaseen lauantaisten sykeongelmien jälkeen. Liukkonen ankkuroi Cetus Espoon Suomen ennätykseen 3.33,38. Viestin SE parantui kahdeksan kymmenystä. Selkää joukkueessa ui Christoffer Fredrikson, rintaa Lassi Ohtonen ja perhosta Tuomas Pokkinen. Liukkosen ankkuriosuus kulki huippuaikaan 47,02.

Valokuvia, uutisia ja tuloksia

Peter von Weissenbergin tuottamia valokuvia SM-altaalta löytyy Uimaliiton kuvagalleriasta.

SM-uinnit näkyivät hyvin myös mediassa. Yle Urheilun makasiinilähetyksissä nähtiin jopa suoria paloja Espoonlahden uimahallista. Medianostoja on esillä Uimaliiton nettisivujen Muista medioista -palstalla.

Cetus Espoo voitti sekä nuorten että aikuisten seurapisteet ja mitalitaulukot. Täydelliset tilastot löytyvät kisasivuilta: www.sm-uinnit.fi