Aluekierros päätökseen Helsingissä

1.12.2017

Vuoden viimeinen aluefoorumi pidettiin 30.11. Helsingissä. Keväällä alkanut kiertue pysähtyi 11 paikkakunnalla ja keräsi yhteen lähes 160 osallistujaa 62 seurasta.

Tilaisuuksien teemana oli urheilijan polku ja laadukas toiminta lapsuusvaiheessa. Aihetta käsiteltiin ohjaajien, valmentajien ja seurajohdon näkökulmista. Vammaisuintia ja sen tuomia mahdollisuuksia uimaseurojen toiminnassa tuotiin esiin, ja aihe herättikin vilkasta keskustelua sekä kokemusten vaihtoa useilla paikkakunnilla. Moni seura on juuri aloittanut tai parhaillaan suunnittelemassa vammais- tai erityisryhmien toimintaa, mikä on erittäin ilahduttavaa.

Aluefoorumeissa paikkakunnasta riippumatta puhuttivat pitkälti saman tyyppiset asiat: Mistä ja miten saadaan lisää innokkaita vapaaehtoisia, olosuhteet, seuran viestintä, yhteistyö muiden toimijoiden kanssa, johtokuntatyöskentely, tekijöiden jaksaminen ja osaamisen lisääminen. Mukana olleet seuratoimijat jakoivat avoimesti kokemuksiaan ja ideoitaan. Yhdessä keskustellen ja sparraten löydettiin myös valmiita vastauksia, mikä toimii, mikä ei, ja mikä vaatii vielä jatkokehittämistä.

Haasteiden lisäksi seuroissa tuntuu olevan paljon yhteisiä innostuksen aiheita: Tekijät ovat motivoituneita ja innokkaita sekä tulijoita riittää. Seuroista huokuu energia, innostus sekä tekemisen ilo – uimaseuroissa on virtaa! Kiitos kaikille osallistujille, seuraava kierros starttaa jo syksyllä 2018!