Alitalolla huikea kahden SE:n MM-kisapäivä

#UUTINEN 31.7.2013

Anni Alitalo murtautui keskiviikkona maailman uintieliittiin uimalla vakuuttavat suoritukset ja Suomen ennätykset. Tyylikäs sadasosan petraus aamun ennätykseen ja mieluisa kokemus MM-välieristä.

Anni Alitalon ei tarvinnut enää välierässä tuulettaa kuten aamulla, tämä ennätysvauhti alkaa olla jo rutiinia. Kuva: Jussi Salminen

Espoon Cetusta edustava Anni Alitalo onnistui 50 metrin selkäuinnin MM-välierässään parantamaan aamuista Suomen ennätystään yhdellä sadasosasekunnilla lukemiin 28,61. Sijoitus pysyi 16:ntena.

"Ennätystä lähdin taas hakemaan, ja kivahan sitä on parantaa näin sadasosa sadasosalta. Tavoitteet tuli todellakin täytettyä", Alitalo riemuitsi.

Maanantaina 22 vuotta täyttäneellä Alitalolla oli ennen Barcelonan kisoja takana neljät aikuisten EM-uinnit ja yhdet MM-uinnit, mutta nyt tuli ensimmäinen MM-välieräpaikka, hienoisena yllätyksenä kuitenkin.

"Yllättävän rauhassa pystyin valmistautumaan välierään, en suuremmin hermoillut, nautiskelin tästä tilanteesta ja tunnelmasta niin hyvin kuin pystyin. Tällaisesta olen pikkutyttönä haaveillut".

Naisten 50 metrin selkäuinnin parhaasta kotimaisesta MM-sijoituksesta vastaa Anu Koivisto. Hän oli vuonna 2001 Fukuokassa välierien 12:s tuloksella 29,41.

Selkäuinnin sprintti oli Alitalon ainoa henkilökohtainen matka Barcelonassa, mutta sunnuntaina hän on luottouimari naisten 4x100 metrin sekauintiviestin aloitusosuudella, jossa kauhotaan selkää.

"Nämä ajat tänään lupaa kyllä hyvää siihen satasellekin", Alitalo naureskeli.

Satasella hänen ennätyksensä on viime vuoden EM-kisoista 1.03,22 ja kauden paras maaliskuulta 1.04,46.

Tulossa kolmen startin päivä

Barcelonan MM-uinnit ovat nyt puolivälissä, neljä päivää takana, neljä edessä. Saldo on toistaiseksi erinomainen, yksi yhdeksäs sija ja kaksi välieräpaikkaa, lisämausteena 17. ja 20. sija. Suomen ennätyksiä on kirjattu jo komeat neljä, ja kaksi henkilökohtaista ennätystä. Startteja on ollut 12, joten puolet on päättynyt vähintään henkilökohtaiseen ennätykseen.

Torstaista on tulossa suomalaisittain taas hieman vilkkaampi päivä. Altaassa nähdään Hanna-Maria Seppälä satasen vapaassa, sekä Jenna Laukkanen ja Matti Mattsson 200 metrin rintauinneissa.

Aamujakso alkaa Suomen aikaa klo 11.00, iltajakso klo 19.00. MM-uinteja voi seurata suorana netissä Yle Areenasta, tai tv:ssä Eurosportilta.

Suomalaistulokset Uimaliiton MM-kisasivulla