12 uimarin joukkue Kazanin MM-kilpailuihin!

#UUTINEN 30.4.2015

Viisi uimaria saavutti elokuisten Kazanin MM-uintien A-rajan. Yhteensä joukkueeseen valittiin 12 uimaria. Naisten viesteihin panostetaan täysillä, sillä Kazanissa on jaossa Rion olympiauintien viestipaikkoja.

Suomen Uimaliitto on valinnut 12 uimaria Kazanin pitkän radan MM-uinteihin 2.–9. elokuuta. MM-uintien henkilökohtaisen FINA:n A-rajan saavutti viisi uimaria ja Uimaliiton esitysrajalla valittiin kolme uimaria. Parhaiden mahdollisten viestijoukkueiden kokoamiseksi valittiin lisäksi neljä uimaria, joilla oli vähintään FINA:n B-raja saavutettuna.

Kazanin MM-uinneissa Suomi osallistuu naisten 4x100 metrin seka- ja vapaauintiviesteihin. MM-uinneissa 12 parhaan joukkoon sijoittuneet joukkueet saavat maapaikan Rion olympiauinteihin, joihin pääsee yhteensä 16 viestijoukkuetta lajia kohden. Joulukuisissa Dohan lyhyen radan MM-uinneissa Suomen naiset sijoittuivat kuudensiksi 4x100 metrin sekauintiviestissä.

Edellisistä pitkän radan MM-uinneista Barcelonasta (2013) Suomella on puolustettavanaan Matti Mattssonin pronssimitali sekä neljä henkilökohtaista välieräpaikkaa (Anni AlitaloJenna LaukkanenHanna-Maria Seppälä ja Eetu Karvonen).

Uimahyppyjen MM-valinnat tehdään kesäkuussa EM-kilpailujen jälkeen.

A-rajalla valitut:

Mimosa Jallow, Swimming Jyväskylä
Veera Kivirinta, Oulun Uinti
Jenna Laukkanen, SC Vuokatti

Matias Koski, Georgia University
Ari-Pekka Liukkonen, Cetus

Esitysrajalla valitut:

Tessa Nurminen, Eura Swimming Team

Sami Aaltomaa, Oulun Uinti
Matti Mattsson, Porin Uimaseura

Viestijoukkueisiin valitut:

Roosa Mört, Åbo Simklubb (4x100 m vuv)