110 pulahdusta vauhdissa Satakunnassa

#UUTINEN 22.6.2016

Porilainen masters-uimaseura Nereus on saanut loistoidean kesän avovesille. Uimaliiton juhlavuodesta inspiroituneena nereuslaiset tekevät 110 pulahdusta Satakunnan järvissä, joissa ja meressä.

Uintiklubi Nereus käynnisti 110 pulahdusta -tempauksensa 5. kesäkuuta Porin maauimalassa, eli Maikkalassa. Sen jälkeen mittariin on kertynyt jo 36 pulahdusta, ensimmäisenä päivänä käytiin jopa kuudessa uimapaikassa. Ideana on kiertää kesän aikana peräti 110 luonnonvesien uimapaikkaa ympäri Satakuntaa. Luku juontaa Uimaliiton 110-juhlavuodesta.

Nereuksen pulahtajat ovat käyneet jo muun muassa Eurajoella ja Merikarviassa.

– Auton mittariin on kertynyt jo noin 400 kilometriä, vaikka pulahdukset eivät ole vielä edes puolivälissä, kertoo Nereuksen sihteeri Heli Paalosalo.

Hyvät suunnitelmat ja huolelliset muistiinpanot

Satakunnassa on peräti 479 järveä, mutta yleisiä uimapaikkoja on vähemmän, joten pulahtajat tarvitsevat myös hyviä vinkkejä siitä, missä uusia pulahduksia voi tehdä. Yksityisille rannoillekin pulahtajat ovatkin jo saaneet kutsuja, ja tempaus on huomioitu myös paikallismedioissa. Pulahtajat kirjaavat muistiin kunkin uimapaikan, ja muun muassa veden lämpötilan.

– Meillä on ollut noin neljän pulahtajan ydinporukka, enimmillään ollaan oltu mukana kuudella uimarilla. Miehiä on ollut haasteellista saada mukaan, kertoo Paalosalo.

Juhannuksena 110 pulahdusta -tempaus pitää taukoa, mutta urakka jatkuu taas ensi viikolla. Maali siintää elokuun lopussa, sillä 110 pulahdusta on tarkoitus saada täyteen ehkä jo 22. elokuuta mennessä, jolloin päätösjuhlat voitaisiin pitää Maikkalan viimeisenä aukiolopäivänä.

Katso 110 pulahdusta -aikataulu: www.uintiklubinereus.fi

Yle Uutiset 7.6.