Seuratuki 2019 haku 12.11. - 14.12.2018

26.9.2018

Opetus- ja kulttuuriministeriö on julkaissut verkkosivuillaan vuoden 2019 seuratoiminnan kehittämistuen (seuratuki) hakuohjeet ja kriteerit. Seuratuki on tarkoitettu lasten ja nuorten liikuntaharrastuksen lisäämiseen sekä monipuolisen organisoidun liikunnan kehittämiseen.

Seuratuen tavoitteena on edistää matalan harrastuskynnyksen toimintaa lasten ja nuorten liikunnassa, kokeilla innovatiivisia toimintamalleja, lisätä toimintaan monipuolisuutta esimerkiksi uusien lajien kautta tai kehittää lajitoiminnan sisällä harrastustoimintaa. Seuratuen avulla voidaan myös vahvistaa toiminnan laatua ja yhteisöllisyyttä, sekä tukea vapaaehtoistyötä. Seuratuella voidaan ennaltaehkäistä liikuntaharrastuksen lopettamista pitämällä nuoret mukana toiminnassa urheilijoina, liikkujina ja seuratoimijoina.

Avustuksella edistetään valtion vuoden 2019 talousarvioesitykseen sisältyvää ministeriön strategista tavoitetta liikunnan aktiivisesta ja osallistavasta kansalaistoiminnasta, jossa painopisteenä ovat erityisesti lapset ja nuoret. Avustuksiin voidaan käyttää enintään 4 miljoonaa euroa, jos eduskunta vuoden 2019 talousarviota hyväksyessään osoittaa määrärahat ko. tarkoitukseen. Pienin haettava summa on 2500 € ja suurin 15 000 €.

Hakuaika alkaa 12.11.2018 ja se päättyy 14.12.2018 klo 16.15. Hakemusta ei pääse muotoilemaan tai tekemään ennen kuin haku avautuu. Hakulinkki julkistetaan ministeriön sivuilla haun avautuessa. Päätökset avustuksista pyritään tekemään 30.4.2019 mennessä. Hakijoille ilmoitetaan päätöksestä kirjallisesti.

Vuoden 2018 haussa tukea myönnettiin 403 hankkeelle, joissa kaksivuotisia jatkohankkeita oli 122 ja uusia hankkeita 281. Näistä uusia toiminnallisia kehittämishankkeita oli 195  ja palkkausta sisältäviä uusia hankkeita 86. Seuratukihakemuksia tuli kaikkiaan 672. Uimaliiton seurat saivat 11 myönteistä seuratukipäätöstä, yhteensä 77 500 euroa.

Tutustu hakuohjeisiin ja kriteereihin ministeriön sivuilla. Katso vinkkejä hakemiseen myös täältä. Hyviä materiaaleja suunnittelun ja hakemisen tueksi löytyy kootusti Seuraverkosta.

Sparrausapua hakemuksen tekoon Uimaliitosta jaana.sinervuo-tarula@uimaliitto.fi sekä liikunnan aluejärjestöjen seurakehittäjiltä.