Liittohallitus kokoontunut

15.5.2017

Liittohallitus kokoontui 3.4. ja 4.5.

Liittohallituksen kevään kokousaikataulu on ollut tiivis. Huhtikuun kokouksessa keskityttiin uinnin kilpailutoiminnan asioihin sekä vahvistettiin tarkistebudjetti vuodelle 2017. Toukokuun kokouksessa käytiin lajien tilannekatsaus yhdessä asiantuntijaryhmien puheenjohtajien ja esittelijöiden kanssa.

- Satsaamme tänä vuonna vahvasti uinnin näkyvyyteen. Olemme mukana SM-viikolla ja lisäksi lyhyen radan SM-uintien televisiointiin YLE Arenan kautta panostamme taloudellisestikin paljon. Kävimme keskustelua mahdollisuudesta toteuttaa isompi Nordic Tour yhdessä muiden pohjoismaiden kanssa. Tätä varten meidän tulee kutsua koolle myös seuroja pohtimaan käytössä olevia resursseja ja niiden käyttöä. Jatkamme aiheen käsittelyä kevään strategiapäivillä yhdessä henkilökunnan kanssa, kertoo puheenjohtaja Sami Wahlman.

Liittohallitus hyväksyi työvaliokunnan esittämän tarkistebudjetin, jonka lopputulos osoittaa noin 20 000 tappiota. Painopisteitä kehittämistyölle ovat SM-viikko ja LRSM-televisiointi sekä viestintäuudistus. Tarkistebudjetin luvut oli tarkennettu todellisten kulujen sekä tapahtumien osalta.

Toukokuun alussa liittohallituksen vieraaksi saapuivat lajien edustajat. Tapaamisen tavoitteena oli saada tilannekatsaus lajien tekemistä toimenpiteistä ja tulevaisuuden ajatuksista uuden strategian suunnassa. Keskustelu oli vilkasta ja lajien välille löydettiin paljon synergiaetuja.

- Yhteisessä keskustelussa nousi esille erityisesti lajien kilpailutoiminnan yhdistäminen jollain tasolla. Saisimme isompia ja näkyvämpiä tapahtumia. Nyt pitäisi lähteä kokeilemaan esimerkiksi jonkun ikäryhmän osalta miten tämä toteutuisi käytännössä. Ideana nostettiin esille myös se, voisiko salibandyn tyylinen superviikonloppu toimia vesipallon finaalien ratkaisemisessa. Muustakin yhteistyöstä lajien välillä aina koulukäynneistä maajoukkueiden asiantuntijoihin käytiin keskustelua. Mahdollisuuksia on paljon, mutta niiden jalostaminen vaatii yhteistyötä. Kaikkien lajien osalta harrastajamäärien kasvattaminen on yhteinen tavoite. Miten löydämme siihen konkreettisempia toimenpiteitä, pohtii Sami.

Kokouksessa nousi esille myös koulutuksen merkitys eri lajeissa. Liittohallitus toivoikin, että tämän vuoden aikana koulutus nostetaan yhteen kokoukseen pääteemaksi.

Toukokuun kokouksessa päätettiin myös kurinpitotaulukosta, joka toimii kurinpitolautakunnan työn tukena mahdollisissa ratkaistavissa tapauksissa. Samalla todettiin kurinpitoprosessin eteneminen. Liiton verkkosivuille kootaan tarvittavat tiedot kurinpitolautakunnan toiminnasta.

Pöytäkirjat ovat luettavissa materiaalia-osiossa heti pöytäkirjan sähköisen tarkastuksen jälkeen. Seuraava liittohallituksen kokous on 7.7.2017.